Starten met een onderneming

Wanneer je start met een eenmanszaak zijn er (verplichte) stappen die je moet ondernemen. Uitgebreide informatie per stap vind je in aparte artikelen.

Ondernemersplan

Wanneer je besluit om te starten met een eigen bedrijf, heb je een bepaald idee in je hoofd. Voor een goed idee tot een goed bedrijf kan uitgroeien, is het aan te raden om je bedrijfsplan –dat in je hoofd fantastisch is– uit te schrijven op papier.

Niet alleen is dit handig voor jezelf, omdat je abstracte ideeën concreet moet maken en je kernactiviteiten moet benoemen. Maar een ondernemerplan is zelfs noodzakelijk, wanneer je externe financiering (startkapitaal) nodig hebt. Het ondernemersplan moet een goed doordacht plan zijn, onderbouwd met een marktonderzoek. Dit is nodig om financiers te overtuigen waarom zij vertrouwen in jouw bedrijf moeten hebben.

Marktonderzoek

Marktonderzoek kun je eigenlijk niet los zien van het ondernemersplan. Met marktonderzoek zoek je uit of je plan daadwerkelijk winstgevend zal zijn. Vaak moet er bij het opstarten van een bedrijf geïnvesteerd worden, en zijn hiervoor externe geldschieters nodig. Je wilt alleen een lening aangaan, wanneer je ervan overtuigd bent dat de kans op winst groot is. Het marktonderzoek is ook voor banken en investeerders een belangrijk onderdeel van het ondernemersplan, zorg dus dat deze goed op elkaar aansluiten. Bij marktonderzoek zijn de belangrijkste vragen die je moet kunnen beantwoorden:

  • Hoe is de concurrentie binnen jouw niche?
  • Hoe verschilt jouw bedrijf(splan) van de concurrentie, m.a.w. wat voeg jij voor de klant toe?
  • Hoe groot is je beoogde afzetmarkt, oftewel hoeveel klanten zijn er voor jouw product/dienst?

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Inschrijven van een eenmanszaak bij de Kamer van Koophandel is verplicht, gratis en brengt een aantal voordelen met zich mee. Het belangrijkste is dat je naar buiten kan treden met een officiële bedrijfsnaam en kvk-nummer: dit komt professioneel over bij klanten.

Administratie Eenmanszaak

Een verplichting is het bijhouden van een kloppende administratie. De belastingdienst eist dat de administratie 7 jaar lang wordt bewaard en kan inzage eisen om te controleren op juistheid. Bij een kleine onderneming is het mogelijk om de administratie zelf bij te houden, maar als het bedrijf groter wordt, is het verstandig om over uitbesteding na te denken. Een administratie kan veel tijd kosten die beter besteed kan worden aan werkzaamheden voor het bedrijf. Ook is boekhouder of accountant (als het goed is) op de hoogte van alle regelingen om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk belasting betaald hoeft te worden. Zoals vaak wordt gezegd, een goede boekhouder verdient zichzelf snel terug.

Belasting

Wanneer er winst gemaakt wordt, moet er belasting worden afdragen. Bij een eenmanszaak krijg je te maken met twee verschillende belastingaangiftes: omzetbelasting en inkomstenbelasting. Omzetbelasting is de btw. De btw is bedoeld voor consumenten en niet voor bedrijven. Daarom kunnen ondernemers btw op producten en diensten die zij voor het bedrijf hebben betaald terugkrijgen van de Belastingdienst. Andersom moet jij de btw afdragen die je hebt gefactureerd aan jouw klanten. Wanneer je onderneming klein is en je in het jaar minder dan € 1.883 btw (Belastingdienst 2014) betaald hebt, kun je in aanmerking komen voor de kleine ondernemersregeling. Dan hoef je geen btw af te dragen. De inkomstenbelasting is de belasting over de winst, deze wordt net als bij personen in loondienst belast in Box 1.
Niet over alle winst hoeft belasting betaald te worden: voor ondernemingen gelden speciale belastingregels. Wie deze regels kent, kan daar veel belastingvoordeel uit halen. Zo is er de startersaftrek, een aftrekpost in de eerste 3 jaar van de onderneming. Daarnaast kun je gebruik maken van de zelfstandigenaftrek, die geldt voor alle zelfstandig ondernemers.

Financiering

1. Startkapitaal

Heb je kapitaal nodig om jouw bedrijf van de grond te krijgen en kun je dat niet zelf financieren? Er zijn meerdere opties om aan startkapitaal te komen.

  • Lenen bij de bank: een goed ondernemersplan is hierbij noodzaak;
  • Investeerders en/of aandeelhouders zoeken: ook in dit geval is een solide bedrijfsplan handig;
  • Lenen bij familie, vrienden of kennissen.

Zorg in alle gevallen dat er een contract wordt opgesteld en beide partijen op de hoogte zijn van de voorwaarden van de lening of investering.

2. Zakelijke rekening

Denk ook na over het openen van een zakelijke rekening. Dit is niet verplicht, maar de meeste banken zullen niet toestaan om zaken te doen via een privérekening. Ook komt het professioneler over wanneer de bedrijfsnaam bij de rekening wordt vermeld. Een zakelijke rekening brengt wel hogere kosten met zich mee: kleine freelancers hebben soms weinig voordeel bij een zakelijke rekening en kunnen ook een tweede privérekening openen om zakelijk en privé gescheiden te houden.

3. Investeringen

Wanneer je als onderneming investeringen gaat doen, investeringen krijg je te maken met afschrijvingen en kom je in aanmerking voor de investeringsaftrek.

Personeel

De naam ‘eenmanszaak’ lijkt te zeggen dat je alles in je eentje moet doen, maar dit is niet zo. Je mag bij een eenmanszaak personeel in dienst nemen. Zorg ervoor dat je voor je personeel de belastingen en verzekeringen op orde hebt.

Verzekeringen

Bij het oprichten van een eigen onderneming moet je goed kijken naar welke verzekeringen voor jou relevant zijn om af te sluiten. Sowieso moet je rekening houden met verzekeringen voor oudedagvoorziening, arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid.

Auto van de zaak?

Gebruik je een auto voor zowel zakelijke ritjes als privéritten? Wanneer je niet te maken wil krijgen met de ‘bijtelling privégebruik’, moet je een rittenregistratie bijhouden.

laatste update 2 januari 2014