Blog maken

Een blog maken is technisch eenvoudig, maar je moet wel een aantal stappen doorlopen. Daarnaast is het misschien makkelijk om een blog te starten, maar lastig om deze continu bij te houden. Waarom moet je toch een zakelijk blog beginnen?

Inhoud:

Wat is een blog?

bloggenEen weblog, of kortweg blog, is een soort website waarop je met regelmaat berichten kunt delen. Het grootste verschil is met andere websites is dat een blog telkens nieuwe content nodig heeft. Bloggen is de online variant van schrijven voor een tijdschrift, opinieblad of krant.

Een blog is dus fundamenteel anders dan een bedrijfswebsite. Ook bestaat het uit een groot aantal pagina’s die veelal op volgorde van datum worden gepubliceerd en in een archief op de website worden bewaard. Daarom is het een ideale manier om specifieke vragen of actualiteit te behandelen en dieper in te gaan op een bepaald onderwerp. Ook biedt een blog vaak de mogelijkheid om reacties achter te laten als lezer.

Een eigen blog maken via WordPress? Vimexx biedt een handig stappenplan, snelle hosting en lage prijzen .Ga ook zelf een website bouwen.

Een zakelijk blog maken: technische vereisten

Een blog maken is technisch niet moeilijk. Vaak kun je deze gemakkelijk aan je huidige website toevoegen. Wil je deze loskoppelen van je website, of heb je nog geen website voor je bedrijf? Dan kun je gemakkelijk een blog beginnen via Blogger.com WordPress, JouwWeb of andere websitesoftware. De voor- en nadelen op een rij:

Gratis blog via Blogger.com

Wil je een gratis blog? Via Blogger.com kun je ook een blog starten via een subdomein. Dat betekent dat jouw blog een naam krijgt als bedrijfsnaam.blogspot.com. Blogger.com en Blogspot.com zijn onderdeel van Google en bieden prima oplossingen om mee te bloggen, toch raden we het af voor zakelijk gebruik. Je blogs staan dan niet op een eigen domeinnaam en eigenlijk wil je vooral daar waarde opbouwen. Daarnaast is de uitstraling van zo’n gratis domeinnaam minder sterk en is blogger.com meer geschikt voor particulier gebruik.

Een zakelijk blog met WordPress maken

Een blog makenJe kunt ook een blog beginnen via WordPress. Dit is de bekendste software voor blogs. Alles dat nodig is om te kunnen bloggen zit standaard in dit pakket en er zijn wereldwijd miljoenen mensen die hier gebruik van maken.

WordPress hanteert verschillende tarieven. Het is even zoeken maar er is ook een gratis mogelijkheid om een blog te starten. Net als bij Blogger.com gaat dit via een subdomein en raden we dit af.

Een eigen blog maken via WordPress? Vimexx biedt een handig stappenplan, snelle hosting en lage prijzen .Ga ook zelf een website bouwen.

Als je met WordPress wilt werken dan raden we een van de Nederlandse hostingbedrijven aan. Die bieden WordPress aan tegen vergelijkbare tarieven. Je installeert dan de software van WordPress op een eigen domeinnaam en hosting. De content is dan écht van jou en dat biedt meer mogelijkheden. Je kunt dit dan helemaal naar wens aanpassen en alles is écht van jou.

Nederlandse hostingbedrijven bieden ook WordPress. Je blog en teksten zijn dan echt van jou.

Het nadeel is dan wel dat je niet alleen de content maar ook de code van de website actief up-to-date moet houden. WordPress is niet alleen populair bij gebruikers, maar ook bij hackers. Meestal moet je dit zelf doen, als zijn er ook hostingbedrijven die hierbij ondersteuning geven. Een ander nadeel van de populariteit WordPress is dat dit misschien enorm veel mogelijkheden biedt, maar dat dit de code soms wat complex maakt en in sommige gevallen zelfs langzaam. In Nederland zijn er ook veel andere oplossingen om zelf een website mee te bouwen.

Zoek je gebruiksvriendelijke software om snel zelf een website mee te maken? Probeer Wix.com of het Nederlandse JouwWeb eens uit. Honderdduizenden mkb'ers gingen je voor.

Waarom een blog maken?

Op een blog kun je je merk profileren en een autoriteit worden in je branche. Als je het goed doet is bloggen een manier om goedkoop en efficiënt je bedrijf en expertise verder in de markt te zetten. Daarnaast maken veel bedrijven een blog omdat ze deze willen inzetten voor hun online marketing– of contentmarketing-strategie..

Een blog biedt veel kansen voor als je wilt scoren met zoekmachines. Naast het feit dat je regelmatig iets nieuws op je blog plaatst, kun je makkelijk intern en extern naar je eigen site linken. En hoe meer er naar je website wordt verwezen, bijvoorbeeld in diverse blogartikelen, hoe hoger je in zoekmachines eindigt. Gebruik ook zoektermen waarvan je verwacht dat je doelgroep hierop zoekt om meer en beter gevonden te worden door bezoekers.

Een blog biedt veel kansen voor zoekmachineoptimalisatie.

Bloggen houdt je website actueel

Hoeveel pagina’s heeft je zakelijke website, en hoe vaak update je deze met nieuwe informatie? Afhankelijk van het soort bedrijf is de content op je website waarschijnlijk beperkt. Daarnaast kun je pagina’s als ‘Contact’ en ‘Voorwaarden’ niet eindeloos uitbreiden. Het risico is dat je website statisch wordt: wanneer de benodigde informatie erop staat, verandert de inhoud niet meer. Er is dus geen reden voor mensen om terug te komen op je website en eigenlijk geen ruimte om op actuele vraagstukken in te gaan.

Als je een blog maakt kun je hier regelmatig nieuwe en unieke content plaatsen. Mensen zullen het daarom vaker bezoeken, omdat er regelmatig iets nieuws te lezen is. Hierom is het ook een goede bron om je sociale media-accounts in leven te houden. Elke nieuwe blogpost wordt natuurlijk ook gedeeld op je sociale media. En zoals je misschien al weet, houden zoekmachines als Google van actualiteit. Blogs scoren vaak goed op specifieke zoektermen die kunnen worden behandeld in een blog.

Zoek je gebruiksvriendelijke software om snel zelf een website mee te maken? Probeer Wix.com of het Nederlandse JouwWeb eens uit. Honderdduizenden mkb'ers gingen je voor.

Blog blijkt effectieve manier om je deskundigheid te delen

Manier om je deskundigheid te delenWaar moet je over schrijven als je een blog gaat maken? Het is een uitstekende manier om vertrouwen te wekken bij klanten door je deskundigheid te delen. Deel informatie en kennis uit je vakgebied, of schrijf over een probleem waar (potentiële) klanten tegenaan lopen en bied hier een oplossing voor. Negen van de tien keer zoeken aanstaande klanten naar een probleem of product voordat ze überhaupt van je merk afweten. Als je een blog begint kun je hiermee onderdeel worden van de dialoog online. Zo wek je niet alleen vertrouwen, maar komen klanten ook over je aanbod en expertise te weten.

Je blog is ook de aangewezen plek om je als merk te profileren. Die van Google deelt bijvoorbeeld nieuws op het gebied van technologie en cultuur, maar ook informatie over Google-producten. Amerikaanse supermarkt Wholefoods schrijft op over foodtrends en nieuwe toevoegingen in het assortiment.

Denk ook aan Nederlandse voorbeelden als de blog van Coolblue en de online magazines van Bol.com. Deze bedrijven tonen dat een blog ook een goede plek is om nieuwe product-lanceringen of evenementen te delen, naast nuttige informatie voor je doelgroep.

Geld verdienen met een eigen blog

geld verdienenDe meeste bedrijven beginnen een blog omdat ze hiermee hun expertise willen uitdragen, of als marketingkanaal. Maar je kunt ook een blog starten omdat je hiermee online geld wilt verdienen. Je kunt natuurlijk eigen producten beschrijven, maar ook andere bedrijven of producten tegen betaling noemen. Ook kun je gesponsorde artikelen schrijven. Er zijn veel bloggers die hier prima van kunnen leven. Wel moet je blog dan vrij veel lezers bereiken in een doelgroep die interessant is voor adverteerders.

Omgekeerd kun je natuurlijk je eigen bedrijf adverteren op een ander blog. Denk ook aan affiliate marketing: wanneer een bezoeker op jouw links klikt, ontvang je een percentage vergoeding van de adverteerder.

Nadelen van een eigen blog

Wil je een blog maken vanuit je bedrijf? Een blog biedt veel voordelen, maar er zijn ook een aantal zaken om rekening mee te houden. Ten eerste kost het tijd om constant nieuwe blogs te schrijven. Veel mensen weten bij de eerste drie of vier blogs nog wel een leuk onderwerp te verzinnen, maar om continu inspiratie te vinden voor blogs blijkt in de praktijk erg lastig. En als je up-to-date wilt blijven, moet je hier tijd in blijven investeren.

Je kunt ook overwegen om een schrijver in te huren om blogs te schrijven. Natuurlijk is het dan wel de vraag of een schrijver jouw producten voldoende kent en expertise uitstraalt. Als je het al lastig vindt om de eerste paar onderwerpen te vinden, kun je jezelf afvragen of je genoeg materiaal hebt om over te kunnen blijven schrijven op je blog.

Als het lastig is om de eerste onderwerpen te vinden kun je je afvragen of bloggen wel iets voor je is.

Een blog maken is een effectieve manier om je marketing op te schroeven, maar zal ook zelf gepromoot moeten worden. Met name in het begin moeten bezoekers je blog wel weten te vinden. Daarnaast heeft het tijd nodig om meer bezoekersverkeer te genereren. Hierbij helpt het wederom om informatieve en vindbare SEO-teksten te schrijven. Tenslotte is het verstandig om al een aantal blogartikelen klaar te hebben staan bij lancering. Dit vergroot de kans dat mensen op je blog blijven hangen.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over het maken van een blog zijn:

Wat is een blog en wat is bloggen?

Een blog is een soort website waarop waarop je met regelmaat nieuwe pagina’s aanmaakt. Het aanmaken en schrijven hiervan wordt soms bloggen genoemd. Je kunt dit vergelijken met het schrijven van artikelen voor een magazine, opinie- of nieuwsblad.

Hoe kan ik makkelijk een eigen blog maken?

Een blog maken is technisch niet moeilijk. Je kunt er zelf een website mee bouwen, maar ook een blog aan een bestaande website toevoegen. De meest bekende websitesoftware voor blogs is WordPress maar er zijn ook genoeg andere oplossingen.

Waarom bloggen: de voor- en nadelen

Bloggen is tijdrovend en niet iedereen is een goede schrijver. Als je daar geen zin in hebt moet je als ondernemer zeker niet zomaar een blog beginnen. Maar een website met actuele inhoud kan helpen rond jouw autoriteit. Je kunt er ook je opinie of expertise in kwijt. Daarnaast zijn er verschillende manieren om geld te verdienen met bloggen.

Of het iets is voor jou, moet je zelf bepalen. Maar als jij nu al geregeld berichten schrijft op platforms als Linkedin, Facebook of Twitter dan kan het slim zijn om de content (ook) op een eigen domein te plaatsen.

Je kunt er dan actief producten of diensten rond verkopen, de content kan via zoekmachines extra bezoekers aantrekken en op een eigen website kun je je eigen regels bepalen. Je bent dan niet meer gebonden aan de beperkingen van een extern domein.