menu

1 op 5 zzp’ers steekt maximaal 15 uur per week in bedrijf

Zo’n 20 procent van de mannen en vrouwen die bij het Handelsregister staan ingeschreven als een zzp’er doen dat werk parttime, wat in dit geval betekent dat ze minder dan 15 uur per week in hun bedrijf steken. Deze groep van zzp’ers is het afgelopen jaar met zeven procent gegroeid.

Dit blijkt uit gegevens van de KvK Zzp-dynamiek, die vandaag is verschenen. Hierbij wordt gekeken naar statistieken uit het Handelsregister, maar worden ook de resultaten meegenomen van het regelmatig gehouden KvK Ondernemerspanel.

Aantal parttimers harder gestegen dan fulltimers

En hieruit komt onder meer naar voren dat het aantal geregistreerde zzp’ers in de afgelopen vijf jaar met 31 procent is toegenomen tot 1,16 miljoen. En het aantal fulltime zzp’ers stond op de eerste dag van dit jaar  op 927 duizend, een stijging van vijf procent in vergelijking met de situatie een jaar eerder.

In hetzelfde tijdsbestek groeide het aantal parttimers (zzp’ers die minder dan 15 uur per week in hun bedrijf steken) met zeven procent uit tot 235 duizend. En een simpele rekensom leert ons dat dus 79.8 procent van alle zzp’ers in ons land fulltimer is.

Fulltime- en parttime-zzp'ers volgens de Kamer van Koophandel.
Fulltime- en parttime-zzp’ers volgens de Kamer van Koophandel.

8% zzp’ers heeft recent personeel aangenomen

Uit het onderzoek werd ook duidelijk dat 8 procent van de ‘zelfstandigen zonder personeel‘ de afgelopen drie jaar personeel heeft aangenomen. Daarentegen zegt bijna een kwart van de zzp’ers geen personeel aan te nemen vanwege de financiële risico’s die het met zich meebrengt.

De meeste zzp’ers zijn gevestigd in Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant. Maar wanneer je de zelfstandigen afzet tegen de gehele beroepsbevolking, dan zijn er vooral relatief veel zzp-starters te vinden in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.

Samenwerken met zzp’er

De KvK onderzocht daarnaast dat zzp’ers regelmatig tot vaak met andere partijen samenwerken: met andere zzp’ers (33%), andere bedrijven (31%) en/of met klanten (29%). Dit samenwerken wordt vooral gedaan voor het delen van kennis en vaardigheden, het delen van kennis en vernieuwing en het opbouwen van een netwerk. Ook schaalvoordelen en gezamenlijke acquisitie worden als belangrijke redenen genoemd.

Verder lezen

Reacties