4 fouten die elk bedrijf dient te voorkomen

60% van de startende bedrijven bestaat niet meer na 3 jaar. Het starten van een bedrijf gaat gepaard met risico’s, maar met een aantal eenvoudige acties kun je risico’s verminderen. Wat kun je doen om jezelf en jouw bedrijf te beschermen? Vermijd de volgende veelvoorkomende fouten.

1. Niet de juiste rechtsvorm

Hoewel de meerderheid van de bedrijven in Nederland geregistreerd staat als een eenmanszaak of VOF, is er bij deze rechtsvormen geen juridische scheiding tussen het vermogen van het bedrijf en het vermogen van de ondernemer. Dit betekent dat het privé-vermogen van deze ondernemer aangesproken kan worden door schuldeisers van het bedrijf. Een BV is een aparte juridische entiteit met een afgescheiden vermogen. Dit vermindert de kans dat jouw persoonlijke bezittingen (zoals je huis, auto en bankrekeningen) in gevaar komen, indien jouw bedrijf wordt aangeklaagd of schulden niet kan voldoen. Met een BV stel je jouw privé-vermogen veilig en kun je zorgeloos ondernemen.

2. Geen onderzoek

Definieer een duidelijke visie, stel doelen, doe marktonderzoek en maak een marketingplan. Een businessplan kan je helpen om een mentaal kader te creëren. Het proces van het schrijven van een businessplan dwingt je ertoe te onderzoeken en te verwoorden wat jouw visie is en hoe je het kan laten uitgroeien tot een succesvol bedrijf. Het houdt je scherp en helpt je in gesprekken met investeerders.

3. Iemand op zijn woord vertrouwen

Tijd en een papierhandel besparen door geen contract op te stellen? Geen goed idee. Er is altijd een risico dat iemand zijn afspraken niet nakomt. Terwijl het maken van een contract niet veel tijd hoeft te kosten, kan het overslaan van deze belangrijke stap aanzienlijke gevolgen hebben. Zorg voor schriftelijk vastlegging van afspraken. Discussies en onduidelijkheden zijn snel de wereld uit met contracten. Hopelijk zal er niets misgaan, maar loop geen onnodige risico’s.

4. Geen bescherming intellectuele eigendom

Maak het anderen niet makkelijk om er met jouw ideeën of werk vandoor te gaan. Als jij ‘the next big thing’ hebt bedacht, is het toch jammer als jij geen controle hebt over de eigendom hiervan. Registreer je merk, zorg dat het bedrijf eigenaar is van auteursrechten op werken uitgevoerd door derden, vraag een octrooi aan voor jouw uitvinding en bescherm je handelsnaam. Daarnaast is het belangrijk vertrouwelijk bedrijfsinformatie goed te beschermen. Vraag iedereen die toegang heeft tot deze informatie een NDA te tekenen. Als je niet in staat bent om intellectuele eigendomsrechten af te dwingen, kan het een pijnlijke kwestie zijn als blijkt dat je geen aanspraak kunt maken op essentiële onderdelen van het succes van je bedrijf.

 

Verder lezen

Reacties