menu

Domeinnaam registreren

Heb je een goede bedrijfsnaam op het oog? Vergeet dan niet te controleren of deze online nog wel beschikbaar is! Een domeinnaam registreren is een fluitje van een cent, maar dit vergeten kan veel problemen opleveren. Hoe registreer je nu een domeinnaam, of wat doe je als deze al bezet blijkt te zijn?

Een goede bedrijfsnaam vinden is niet gemakkelijk. Het is belangrijk dat de naam goed aansluit bij de bedrijfstak en de toekomstplannen (bijvoorbeeld of er plannen zijn om internationaal te ondernemen). Maar met het bedenken van een goede naam voor een bedrijf ben je er tegenwoordig niet gelijk meer, nu het internet een steeds belangrijke bron voor het vinden van bedrijven wordt, moet ook de domeinnaam beschikbaar zijn.

Je domeinnaam opgeven bij de KvK

Als je jouw bedrijfsnaam gaat vastleggen bij de KvK zullen ze daar gelijk vragen om je domeinnaam. Maar let op: Ze registreren geen domeinnamen bij de KvK. Als jij dus een domeinnaam opgeeft zul je die zelf nog moeten vastleggen, anders loop je de kans dat iemand anders dit doet. De KvK vraagt de naam alleen voor haar eigen Handelsregister, waarin jouw domeinnaam zal worden opgenomen indien je deze bij het registreren van je bedrijfsnaam opgeeft.

Domeinnaam registreren

Het is zelfs aan te raden je domeinnaam te registreren voordat je je inschrijft bij de KvK. Om te zorgen dat deze hetzelfde is als je bedrijfsnaam, kun je online bij de KvK kijken of er een bedrijf is ingeschreven met dezelfde naam. Is de bedrijfsnaam beschikbaar controleer dan of de domeinnaam nog beschikbaar is. Registreer in ieder geval het .nl-domein. Daarnaast is het ook verstandig om het internationale .com-domein vast te leggen. Ook als je maar één naam gaat hanteren, wil je hier later geen concurrent op zien die voor verwarring bij klanten kan zorgen. Ook voor toekomstige internationale ambities is het verstandig om de .com vast te leggen.

Domeinnaam is al bezet

Wat kun doen als je een perfecte bedrijfsnaam hebt bedacht maar het domein is al bezet? Bekijk eerst of het domein gebruikt wordt. Als die er nog geen gebruik van maakt kun je deze misschien overnemen. Maar ook als deze wel in gebruik is, is er een grote kans dat de eigenaar het domein aan je wilt doorverkopen.

Wordt het domein wel gebruikt kijk dan dus goed waarvoor het gebruikt wordt en of het actief gebruikt wordt. Is het iemand die al jaren niks meer doet met de website? Ook in dit geval kun je misschien de website kopen. Op sidn.nl kun je van .nl-domeinen opvragen wie de eigenaar is, tevens vind je hier een e-mailadres. Nu kun je de eigenaar van het domein een mail sturen met daarin een voorstel tot overname.

Hoeveel een bestaand domein moet kosten is moeilijk aan te geven, dit is afhankelijk van vele factoren: waarvoor wordt het domein nu gebruikt, hoe oud is het domein, welke bedrijfsbranche, et cetera.

Geen interesse of prijs te hoog?

Heeft de huidige eigenaar van het domein geen interesse in verkoop of vind je de vraagprijs te hoog, dan kun je er ook voor kiezen om een domein te registreren met een extra woord achter de bedrijfsnaam te ‘plakken’. Denk hierbij aan woorden als ‘online’ of ‘internationaal’. Ook zou je de bedrijfsplaats erbij kunnen plakken, maar bedenk dan wel dat je een beetje beperkt blijft tot zaken in deze plaats.

Is het domein van jouw toekomstige bedrijfsnaam een erg actief domein welk goed scoort in Google, dan zou je nog eens kunnen afvragen of je daadwerkelijk voor deze naam wilt gaan. Het zal moeilijk worden om te concurreren met dit domein. Ook zullen toekomstige klanten dan mogelijk terechtkomen op de verkeerde website.

Scoren in Google

Veel bedrijven kiezen er voor om hun belangrijkste bedrijfsactiviteit op te nemen in de domeinnaam, denk bijvoorbeeld aan dierenwinkel-vogelparadijs.nl. Aangezien Google een hoge waarde toekent aan de domeinnaam bij het bepalen van de rankings kan dit helpen met het hoger komen in Google voor de zoekterm ‘dierenwinkel’. Bij de domeinnaam vogelparadijs.nl moet je Google een handje helpen om ze te laten weten dat het hier gaat om een dierenwinkel, dit kan bijvoorbeeld door dit te vermelden in de titel van de hoofdpagina. Ook is het verstandig om de website aan te melden bij Google Maps, hier kun je bij categorieën kiezen om wat voor soort bedrijf het gaat.

Spellingfouten

Google wordt steeds slimmer en trekt zich steeds minder aan van spellingfouten (ze geven een verbeterde zoekterm), het claimen van domeinnamen met een kleine spellingfout (Googel.nl bijvoorbeeld) wordt dan ook steeds minder lucratief. Echter wanneer de spelling van het bedrijf niet gelijk duidelijk is, zorg dan dat je ook de domeinen met de spellingfouten vastlegt, zeker wanneer je reclame maakt op de radio met jouw domeinnaam! Je wilt geen klanten mislopen doordat iemand anders deze website heeft geregistreerd.