menu

Eigen website: is dat nodig?

Is een eigen website nou écht noodzakelijk? Of er nu een stratenmaker wordt gezocht, een restaurant of een nieuwe outfit, de oriëntatie ervan begint veelal online. Toch bleek uit een recente telling van het CBS dat de meerderheid van de anderhalf miljoen bedrijven in Nederland geen eigen website heeft. Van de kleine zelfstandigen denkt zelfs zeventig procent dat het hebben van een site een overbodige luxe is. Maar is dat wel terecht?

Een eigen website als je geen webwinkel hebtSommige ondernemers vinden een eigen website een verspilde moeite, omdat ze van mening zijn dat ze hun klanten toch voornamelijk via mond-tot-mondreclame krijgen. Maar een website is zoveel meer dan een extra verkoopkanaal. Natuurlijk is de verkoopkans een grote pre, maar de toegevoegde waarde van een website is groter. Zo zoeken de meeste consumenten eerst de nodige achtergrondinformatie over een bedrijf voordat ze overgaan tot verdere actie. Heeft jouw onderneming geen website, dan kom je in hun ogen al snel onbetrouwbaar over en is de kans groot de ze contact opnemen met een concurrent die de digitale mogelijkheden wel benut.

Een eigen website

Wanneer je besluit om een eigen website of webshop te lanceren, is het goed om eerst te bedenken wat je wilt uitstralen en hoeveel tijd je eraan wilt besteden. Dit geldt zowel voor het ontwerp als voor het onderhouden van de site. Grof gezegd kun je kiezen uit twee verschillende soorten websites: statische en dynamische.

Over het algemeen kiezen kleinere bedrijven vaak voor een statische site waarop ze uitsluitend hun belangrijkste gegevens vermelden. Deze passieve sites worden in de regel slechts één of tweemaal per jaar geüpdatet en doen vooral dienst als online visitekaartje. Het voordeel van een statische site is dat de ontwikkeling ervan snel en goedkoop is. Ook vraagt de site weinig ruimte op de server en is de laadtijd snel. De toegevoegde waarde van een statische website is echter beperkt. En omdat deze variant geen CMS bevat, ben je voor het doorvoeren van aanpassingen al snel aangewezen op een webbouwer.

Daarnaast zijn er dynamische websites die wel een CMS bevatten en hiermee veel flexibeler zijn. Ook kun je relatief eenvoudig de interactie met je websitebezoeker opzoeken, bijvoorbeeld door middel van een blog, een forum of door klanten de mogelijkheid te bieden om reviews achter te laten. Deze variant biedt veel meer opties, maar brengt hierdoor ook meer kosten met zich mee voor de ontwikkeling en de hosting ervan. Een dynamische site zul je actiever moeten onderhouden.

Zelf doen of uitbesteden?

Er zijn verschillende CMS-systemen op de markt, waaronder het populaire WordPress. Deze code is open source en kan gratis worden geïnstalleerd. Een van de belangrijkste redenen waarom het door miljoenen mensen gebruik wordt, is het gebruikersgemak. Ook wanneer je zelf geen enkele technische kennis hebt, kun je vrij eenvoudig je website aanpassen. Er zijn zelfs ondernemers die ervoor kiezen om een eigen WordPress-website helemaal zelf te maken. Wanneer je beschikt over technische ervaring valt hier absoluut iets voor te zeggen, maar bedenk wel dat het bouwen van een goede website een vak apart is. Het gaat namelijk niet alleen om de techniek en de vormgeving, maar ook om de SEO-resultaten en de algehele uitstraling van je bedrijf.

Een andere mogelijkheid is het inschakelen van een gespecialiseerde partij. Mediabureau Miller Digital onderzocht eind 2016 wat de verwachtingen zijn van startende ondernemers wanneer zij een website laten bouwen. Hieruit bleek dat de gemiddelde offerte bijna vier keer hoger is dan wat men vooraf verwachtte. Waar de ondervraagden rekenden op zo’n driehonderd euro, lag het werkelijke bedrag van de offerte op gemiddeld elfhonderd euro. Ook de maandelijkse onderhoudskosten – doorgaans zo’n twintig euro – waren hoger dan verwacht.

Gelukkig hoeft een mooie website vandaag de dag niet zo veel geld te kosten. Via aanbieders als Yilps, Jimdo, Strato of Wix heb je al voor enkele tientjes per maand een nette en up-to-date website.