menu

Freemium: klanten binden met “Gratis”

Freemium is een van de meest besproken business modellen van de laatste jaren. Vooral op het internet is het een populair model voor bedrijven om klanten te binden. In het kort gezegd draait het er bij Freemium om dat je klanten en naamsbekendheid krijgt door gratis diensten of producten te leveren. Het geld verdien je later door een ‘premium’ pakket aan te bieden.

Geschiedenis

De eerste die sprak over het freemium business model was Venture Capitalist Fred Wilson op 23 maart 2006:

Give your service away for free, possibly ad supported but maybe not, acquire a lot of customers very efficiently through word of mouth, referral networks, organic search marketing, etc., then offer premium priced value added services or an enhanced version of your service to your customer base.”

freemiumNadat Wilson het model beschreven had vroeg hij de lezers op zijn blog een naam te verzinnen. Jarid Lukin kwam met het idee van “freemium” een samenvoeging van free en premium. De naam en het model werden al snel op gepakt door toonaangevende magazines als Wired en Business 2.0. In 2009 kwam het boek Free uit van Chris Anderson, een uitgebreid onderzoek naar de geschiedenis en de populariteit van het businessmodel.

Voorbeelden van Freemium

Het internet is het perfecte medium voor “gratis”. De voorbeelden van bedrijven die het model gebruiken zijn dan ook talloos. Kijk alleen maar eens naar sites als gratiz.nl of gratis geld acties en je vindt dagelijks tientallen bedrijven die gratis producten weggeven in de hoop klanten aan te trekken waar ze in de toekomst geld aan kunnen verdienen. Condoomwebwinkels geven bijvoorbeeld gratis condooms weg en verzamelen hiermee klantgegevens die geïnteresseerd zijn in dit product. In de toekomst kunnen ze nieuwsbrieven en speciale acties naar deze klant sturen en zo proberen deze te converteren naar een betalende klant.

Ook producten van hondenvoer producten geven bijna allemaal een gratis puppypakket weg aan mensen met een nieuwe puppy. Nu een gratis pakketje weggeven kost ze een beetje, maar dit is zo terug verdiend als een hond de rest van zijn leven dit voer eet. Maar eigenlijk is dit het oude “gratis”, je krijgt iets met het doel iets anders te kopen. Het nieuwe “gratis” zien we bij bedrijven als Yahoo, LinkedIn, Skype en Flickr. In principe kun je gratis gebruik maken van hun service, maar als je iets meer wilt zul je een ‘premium’ pakket af moeten sluiten. Bij Flickr kun je als je meer opslagcapaciteit wilt overstappen naar de ‘pro’ variant. Bij LinkedIn kun je een abonnement afsluiten waarbij je meer berichten kan sturen en meer profielen kan bekijken en bij skype betaal je pas wanneer je gesprek moet worden omgezet naar het netwerk van een andere provider.

Reacties