Kosten eigen bedrijf

Wat kost het om je eigen bedrijf te starten? Je bepaalt zelf hoeveel geld je uitgeeft. Als met weinig geld voor jezelf wilt beginnen, als zzp’er met een eenmanszaak, zijn dit de kosten waar je zoal aan moet denken: administratie, een werkplek, vervoer, verzekeringen en uitgaven voor het vinden van klanten of opdrachten.

Inhoud:

Eigen bedrijf starten: kosten

Starten van een eigen bedrijf: kosten eenmanszaak oprichten.Als zzp’er een eigen bedrijf starten is niet zo duur als je misschien denkt. Als je wilt starten voor een beperkt budget kun je vrij goedkoop je eigen onderneming beginnen.

De kosten van een eenmanszaak zijn meer dan alleen je Kamer van Koophandel-inschrijving. Met voldoende startkapitaal kun je het écht groot aanpakken.

Al heeft een besloten vennootschap ook geen verplicht startkapitaal meer nodig. Een overzicht van voorbeelden van bedrijfskosten waar je als startende ondernemer zoal rekening mee moet houden bij het oprichten van een eigen onderneming.

Eenmanszaak inschrijven KvK: 75 euro

Is het bedrijf wat je gaat beginnen een ondernemingsvorm zoals een eenmanszaak, maatschap, vennootschap onder firma (vof) of een commanditair vennootschap (cv)? Dan begin je met de kosten van het inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Hier betaal je eenmalig 75 euro inschrijfgeld voor.

Een besloten vennootschap kun je alleen oprichten met behulp van een notaris. Samen stel je een oprichtingsakte op. Daarna schrijft de notaris je onderneming in bij de Kamer van Koophandel. Afhankelijk van de statuten rekent deze oprichtingskosten van een paar honderd tot zo’n duizend euro.

Regel je administratie zelf met een goed boekhoudprogramma. Probeer e‑Boekhouden.nl of MoneyMonk vrijblijvend uit. 100.000+ mkb-ondernemers gingen je voor.

Zelfstandige met een eigen onderneming.

Kosten van de administratie

Met een eigen bedrijf moet je tijd en geld steken in de boekhouding. Die regel je eenvoudig met een online boekhoudprogramma. Daarmee voorkom je handmatige fouten en krijg je inzicht in je bedrijfscijfers. Dit kost je gemiddeld tien tot 25 euro per maand – een uitgave die je snel terugverdient in tijd.

De software van e-Boekhouden.nl is de eerste 15 maanden na KvK-inschrijving zelfs gratis. Met een boekhoudpakket maak je facturen sneller en met minder fouten. Een goed programma helpt je ook met het bijhouden van debiteuren of afschrijvingen. Veel ondernemers regelen er ook de btw-aangifte mee.

Kosten zakelijke rekening

Je kunt boekhouden in Excel en een zakelijke rekening is niet verplicht. Maar zelfs als zzp’er met een kleine eenmanszaak kan een losse zakelijke rekening handig zijn. Werk en privé blijven dan gescheiden en je houdt makkelijker overzicht. Als je werkt met een boekhoudprogramma kun je deze direct koppelen.

Met een eenmanszaak kun je eenvoudig online je bedrijfsrekening openen. De kosten verschillen per bank. Zo rekenen ABN Amro, ING en Rabobank vaste tarieven plus transactiekosten. Bij Knab betaal je een vast maandbedrag en zijn de eerste transacties gratis. Bij Revolut kun je kiezen voor alleen transactiekosten.

Boekhouder en de belastingaangifte

Bij een eenmanszaak of vof hoef je niet direct een boekhouder in te schakelen. Als je maandelijks een handvol facturen maakt, is dat misschien ook niet nodig. Maar bij grotere investeringen, salarisadministratie of als je simpelweg financieel advies wilt, kun je hiervoor een boekhouder inhuren.

Met een besloten vennootschap als ondernemingsvorm is dit al snel verstandig, omdat je administratie aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Een boekhouder rekent gemiddeld 60 euro per uur, afhankelijk van ervaring en hoeveel administratie je wilt uitbesteden. Je kunt je boekhouding bijvoorbeeld ook elk kwartaal laten controleren, om de kosten te beperken.

Wil je advies van een boekhouder of administratiekantoor? Je kunt online tarieven vergelijken. Ontvang gratis een voorstel van drie boekhouders of accountants uit je eigen regio.

Aftrekbare kosten van een werkplek.

Een eigen werkplek: thuis of op kantoor

De werkplek is vaak een flinke kostenpost voor startende ondernemers. Zeker bij een winkel, showroom, magazijn of werkplek voor medewerkers lopen de kosten hier snel op. Start je met een eenmanszaak en ben je als zzp’er onafhankelijk van een werkplek? Dan is een thuiswerkplek de snelste manier om te starten.

Bij thuiswerken houden ondernemers vaak nog wel rekening met aftrekbare kosten voor het inrichten van een thuiswerkplek, maar vaste kosten worden vaak vergeten. Zoals de extra koffiekosten, printer, of goede bureaustoel. Als je thuis onderneemt kun je (een deel van die) kosten op de zaak zetten. Zoals bijvoorbeeld internet en telefonie of soms zelfs energie. Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden.

Ook thuis zijn kantoorartikelen of andere zakelijke kosten meestal aftrekbaar van je bedrijfsresultaat.

Werk je liever vanuit een eigen kantoor, bijvoorbeeld om klanten te ontvangen of met medewerkers samen te werken, dan kun je een kantoorpand delen met andere bedrijven. Een verzamelgebouw heeft meestal soepele voorwaarden en huur of andere kosten kun je dan met andere huurders verdelen.

Zoek je een werk- of vergaderruimte? Met Regus.com huur je snel een flexibele werkplek, maar ook compleet ingerichte ruimtes met eigen werkplekken, inclusief faciliteiten door het hele land.

Inventaris of gereedschap

Of je nu thuis, op een kantoor of werkt op locatie bij je klant: je maakt altijd wel wat kosten voor de inventaris van je bedrijf. Je inventaris zijn je spullen, zoals bijvoorbeeld een bureaustoel. Werk je als klusser of loodgieter? Dan kun je hierbij denken aan gereedschap dat je nodig hebt om aan een klus te kunnen beginnen. Voor adviseurs en online ondernemers bestaan de kosten vooral uit een goede laptop.

Deze bedrijfskosten kunnen flink oplopen maar veel ondernemers deden het werk al als hobby. Ze hebben dan al een stoel, gereedschap of laptop. Deze kun je overnemen met de zaak. Dat kan belastingvoordeel opleveren, omdat je de kosten dan kunt aftrekken van je winst.

telefoon- of internetabonnement thuis aftrekken van de belasting.

Telefoon- en internetkosten

Denk ook aan de kosten voor telefoon en internet voor zakelijk gebruik. Zo heb je voor het starten van je eigen bedrijf waarschijnlijk een mobiele telefoon nodig. Al kun je ook met je privételefoon bellen, en de kosten hiervan deels aftrekken. Zeker als je nummer ook op je website staat is het logisch als je deze kosten deels zakelijk boekt.

Werk je vanuit huis achter een laptop? Dan kun je ook internetkosten zakelijk boeken. Let daarbij wel goed op dat je écht alleen internet boekt. Als je een alles in één-pakket hebt met televisie, waarbij je misschien zelfs extra sportkanalen hebt afgenomen, is het niet zo logisch om deze ook op de zaak te zetten.

Vervoerskosten

Heb je al een auto op je oprit staan? Dan kun je deze ook gebruiken voor je eigen bedrijf en zijn de extra kosten hiervan beperkt. Natuurlijk kost een privéauto ook geld, maar omdat je dan de kilometers op je eigen bedrijf kan declareren betaalt de belastingdienst dan wel een beetje mee.

Een fiets is nog goedkoper. Ga je liever met het openbaar vervoer of denk je aan een auto van de zaak? Dan kunnen vervoerskosten bij een eigen bedrijf al snel oplopen. Al kun je deze soms ook weer declareren bij een opdrachtgever.

betaald en organisch verkeer uit Google.

Website voor je bedrijf

Steeds meer ondernemers slaan folders of visitekaartjes over, maar een bedrijfswebsite is wel redelijk belangrijk. Ben je niet thuis in webdesign? Een website laten maken kost al snel een paar honderd euro, maar die kosten zijn dan eenmalig.

Maandelijks onderhoud is meestal enkele tientjes en soms kun je zelf de website maken. Dan betaal je alleen voor de software en die kost vaak niet veel meer dan een of twee tientjes per maand. Al kunnen ook de kosten van online marketing daarna nog wel oplopen.

Zoek je gebruiksvriendelijke software om snel zelf een website mee te maken? Probeer Wix.com of het Nederlandse JouwWeb eens uit. Honderdduizenden mkb'ers gingen je voor.

Marketing- en reclamekosten

Je eigen bedrijf betekent ook de nodige uitgaven aan marketing en reclame, zeker in de startfase van je ondernemerschap. In welke branche je ook werkzaam bent, mensen moeten wel van je bestaan afweten om van je diensten of producten gebruik te maken. De kosten van een eigen bedrijf zitten vaak voor een groot deel in de marketing.

Denk aan visitekaartjes, een folder of briefpapier. Ook het laten maken van een logo of goede foto voor social media kun je hieronder laten vallen. En vaak moet je online wat reclame maken in lokale magazines, zoekmachines of op websites, zodat klanten je kunnen vinden.

Boekhouder kan helpen bij de aangifte inkomstenbelasting.

Kosten bedrijfsverzekeringen

Als bedrijfseigenaar zijn er risico’s om rekening mee te houden. Bedrijfsverzekeringen kunnen hierbij helpen maar deze kosten wel geld. Sommige kun je even uitstellen, maar dit is afhankelijk van je bedrijf en situatie. Veel risico’s overkomen maar een klein aantal ondernemers, maar hebben wel veel invloed op je leven.

Een inbraak in je kantoorpand, bijvoorbeeld. Je kunt ook je inventaris en voorraden, verzekeren voor brand, water of een inbraak. Voor schade die je zelf maakt, zowel aan personen als spullen, kan een verzekering voor bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid je helpen.

Ziekte en pensioen

Ondernemers hebben geen recht op een uitkering bij langdurige ziekte. Voor het risico van inkomensverlies door ziekte kun je een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten. De premie hiervan is relatief hoog, maar wel aftrekbaar. Je premie uitvalt is afhankelijk van je werk, leeftijd, eigen risico en verzekerde inkomen.

Als ondernemer heb je recht op een vergoeding via de AOW. Daarnaast dan kun je aanvullend een pensioen opbouwen. Denk aan een geblokkeerde spaar- of beleggingsrekening. Hoeveel je opbouwt is  helemaal aan jou. Als je net start kun je dit even uitstellen totdat je onderneming écht winst maakt.

Ben jij al verzekerd tegen ziekte of arbeidsongeschiktheid? Op Yezzer kun je de laagste premies en beste voorwaarden van AOV verzekeringen vergelijken.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over de kosten van een eigen bedrijf zijn:

Wat kost een eenmanszaak?

Voor de meeste starters zijn de kosten redelijk te overzien. Zeker als je vanuit huis kunt werken, zelf je website maakt en de boekhouding zelf regelt. De kosten van een onderneming zijn daardoor sterk afhankelijk van wat je gaat doen. Wil je bijvoorbeeld meteen starten met medewerkers? En heb je een duur winkelpand of andere grote investering nodig om te kunnen starten?

Wat kost de zakelijke administratie?

Even afhankelijk van hoe complex je het maakt kost een boekhoudprogramma meestal niet veel meer dan een tientje per maand. Die zijn meestal geschikt voor zzp’ers die zelf boekhouden en kun je dus ook gebruiken als je geen boekhoudkennis hebt.

Deze laten controleren of belastingaangiftes laten verzorgen door een boekhouder is vaak ook nog wel te overzien. Is jouw administratie wat complexer? Bijvoorbeeld omdat je medewerkers hebt, zeer veel facturen en debiteuren hebt of wil je advies bij een financiering of voor het optimaliseren van je werkkapitaal? Dan kunnen de kosten van een boekhouder soms aardig oplopen.

Wat kost een zakelijke website?

Een zakelijke website is niet verplicht. Je kunt deze dus zelfs overslaan, al zijn er ook oplossingen waarmee je zelf in een paar dagen een prima site voor jezelf mee kunt maken. De kosten van simpele websitesoftware zijn vaak niet veel hoger dan een tientje per maand. Wil je toch liever een bureau een website laten maken? Dan kunnen de kosten oplopen tot zo’n duizend euro.

Met bovenstaande overzicht met voorbeelden heb je een aardig beeld van benodigde bedrijfskosten. Als je deze kosten kunt dekken kun je jouw eigen bedrijf rustig starten. Op kosten.nl kun je meer kostenposten vinden waarmee je te maken krijgt als je een eigen bedrijf starten gaat.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is eigenaar van Zietuwel, het bedrijf achter sites als Ondernemen & Internet.nl, investeerders.nl, ecommercenews.nl en enkele andere titels.

Bekijk alle berichten van Dirkjan