menu

Kantoor aan huis: voordelen en nadelen

Veel eigenaren van een eenmanszaak kiezen ervoor om kantoor aan huis te houden: de ultieme vrijheid! Maar thuiswerken is niet voor iedereen weggelegd, want er zijn ook nadelen. Hier een overzicht van de voor- en nadelen van thuiswerken. Ook lees je over belastingen bij thuiswerken en de aftrekposten.

Thuiswerken mag dat?

Mag dat eigenlijk zomaar, een studeerkamer of ander gedeelte van het huis gebruiken als kantoorruimte? In de meeste gevallen is dit wettelijk mogelijk, uitzonderingen daargelaten. Voor sommige bedrijven is een vergunning vereist. Maar wanneer er niet te veel klanten over de vloer komen en er geen overlast veroorzaakt wordt, dan mag het kantoor zich in principe veelal ook in huis bevinden.

Voordelen thuiswerken

Het grote voordeel van een kantoor aan huis is de vrijheid, je bepaalt zelf wanneer je werkt, hoe je werkt, wat je aantrekt of wat je luncht. De voordelen van een kantoor aan huis:

  • Vrijheid: je start en eindigt met werken wanneer jij dat wilt, bepaalt zelf je kleding en manier van werken;
  • Geen reistijd: geen reistijd, reiskosten of ergernis in de file of overvolle trein;
  • Kostenbesparing: geen huur voor een kantoorruimte;
  • Rust: geen collega’s die je storen;
  • Gezinsleven: je bent in de buurt van je gezin. Je kunt dus pauze houden wanneer je partner of kinderen ook pauze hebben. Thuiswerken kan dus meer gezinstijd opleveren.

Nadelen thuiswerken

Veel van de voordelen van het kantoor aan huis brengen een risico met zich mee. Vrijheid vereist namelijk weer discipline, en rust kan eenzaamheid betekenen. De nadelen van thuiswerken:

  • Geen scheiding werk-privé: wanneer werk en privéleven zich in hetzelfde gebouw afspelen, moet je de twee wel goed kunnen scheiden. Een aparte ruimte om te werken, waarvan je de deur kan sluiten van het einde van de dag, een zakelijke en privételefoon en duidelijkheid naar de andere gezinsleden wanneer er tijd is voor hen en wanneer het tijd is voor werk: deze dingen kunnen helpen grip op de zaak te houden;
  • Professionaliteit: ontvang je klanten? Dan kan een woonkamer onprofessioneel overkomen. Zorg er in ieder geval voor dat er een wachtruimte is voor de klanten. Je kan er ook aan denken om het thuiswerken te combineren met een tijdelijke kantoorruimte. Dan betaal je wanneer je deze ‘professionele’ ruimte nodig hebt;
  • Kleiner netwerk: werken in een kantoor kan leiden tot interessante contacten met andere ondernemers en bedrijven. Bij thuiswerken zal je deze contacten minder hebben en moet je er dus apart op uit om te netwerken;
  • Eenzaam: thuis ben je maar alleen, ideaal voor sommigen, maar niet voor iedereen. Ga voor jezelf na of je graag tussen de mensen bent, waarschijnlijk is thuiswerken dan niet de beste oplossing.

Aftrekpost: de werkruimte in huis

Sinds het veranderen van de regels in 2005 is het lastig om de werkruimte in huis als aftrekpost op te geven. Alleen wanneer het kantoor aan huis van de woning afsplitsbaar is (apart verhuurbaar). Denk hierbij aan een aparte ingang, en eigen sanitaire voorzieningen. Als dit het geval is, en ten minste 30% van het inkomen in deze ruimte verdiend wordt (dit is zelf 70% wanneer je elders ook een werkruimte hebt), kan de werkruimte als aftrekpost worden opgevoerd. Wat bijvoorbeeld mag worden afgetrokken is een evenredig deel van de huur of afschrijving, energiekosten, schoonmaakkosten, verzekeringskosten, kosten van vloerbedekking, behang, aankoop van bureau en stoelen.

Werkruimte btw vrij

Voldoe je niet aan de voorwaarden, dan is er wel de mogelijkheid om de BTW terug te vorderen van de gemaakte kosten voor de werkruimte en inrichting. Wanneer een aankoop duurder is dan 450 euro en langer dan 1 jaar meegaat kom je ook in aanmerking voor de investeringsaftrek, dit kan tot 25% extra belastingaftrek opleveren. Computers en randapparatuur mogen uiteraard wel gewoon worden afgeschreven. In het artikel belasting eenmanszaak lees je over meer aftrekposten en handige belastingtips.

Thuiswerken aftrekposten

De huur die betaald wordt voor een kantoorruimte zijn kosten van het bedrijf, maar ook met thuiswerken maak je kosten. De kosten van een kantoor aan huis (energie, deel van de hypotheek) kunnen echter niet zomaar als kosten worden opgevoerd, de regels hiervoor zijn erg streng. Zoals eerder vermeld moet de werkruimte aan huis moet bijvoorbeeld volledig afsplitsbaar (apart verhuurbaar) zijn. Maar ook als je werkruimte zelf niet aftrekbaar is, dan kun je nog altijd veel aftrekposten maken. De inrichting bijvoorbeeld is soms wel zakelijk te boeken. Meer tips om geld te besparen bij thuiswerken.

Thuiswerken en belasting

Bij thuiswerken gelden dezelfde regels voor belasting als bij werken op het kantoor. Ten eerste is het belangrijk wat voor rechtsvorm gekozen is voor het bedrijf. Bij de eenmanszaak moet er over de winst inkomstenbelasting worden betaald en wordt ieder kwartaal de omzetbelasting betaald.

Mits voldaan wordt aan het urencriterium (1225 uur per jaar werken in het bedrijf) kan er gebruik gemaakt worden van een aantal aftrekposten die de belastingdruk verlagen. Zie ook onze pagina over belasting en de eenmanszaak.