Kantoor aan huis

Veel zzp’ers hebben een kantoor aan huis. Thuiswerken is populair, al heeft werken in je woning ook nadelen. Om een werkruimte aftrekbaar of verhuurbaar te maken hanteert de belastingdienst voorwaarden. Een overzicht van de voor- en nadelen en de regels om een kantoor aan huis aftrekbaar te maken.

Kantoor aan huis verhuren aan jezelf

webwinkel runnen in een kantoor aan huisAls je huis het toelaat kun je een studeerkamer of ander gedeelte van de eigen woning gebruiken als bedrijfsruimte voor een onderneming. Soms is er een bestemmingsplan of is een vergunning vereist.

De meeste gemeentes hebben regels opgesteld in een bestemmingsplan. Deze moeten overlast in de straat beperken. Soms is thuiswerken in een kantoor aan huis hierdoor niet mogelijk.

Zoek je een werk- of vergaderruimte? Met Regus.com huur je snel een flexibele werkplek, maar ook compleet ingerichte ruimtes met eigen werkplekken, inclusief faciliteiten door het hele land.

Nu kijkt de gemeente niet elke dag naar binnen maar als jij thuis een webshop gaat starten, en daar komen dagelijks klanten of leveranciers, kan dat storend zijn voor je buren. Ook voor buitenreclame gelden strenge regels. Sommige gemeentes verbieden zelfs kappers of administratiekantoren in woonwijken.

Je buren of straatbewoners moeten geen overlast ervaren van jouw kantoor aan huis.

Als er weinig tot geen klanten langskomen, en de buren er dus eigenlijk niets van merken, mag het kantoor zich in je eigen woning bevinden. Je mag deze zelfstandige werkruimte alleen niet zomaar verhuren aan jezelf. Daarvoor gelden fiscale regels en moet de belastingdienst het eerst erkennen als bedrijfsruimte.

regels voor de belasting en ruimte verhuren aan je bv

Een ruimte verhuren of aftrekbaar maken

Thuis een kamer als kantoor inrichten mag al snel maar voordat de belastingdienst meebetaalt om van een kamer een bedrijfsruimte te maken gelden regels. Je mag dus niet zomaar een deel van je woning verhuren aan jezelf of je bv en kunt de kosten van een thuiskantoor niet zomaar aftrekken bij de belastingaangifte.

Zelfs niet als je deze ruimte alleen voor je bedrijf gebruikt en je hierin ook klanten ontvangt. Pas als er volgens de belastingdienst voldoende onderscheid is tussen de woning en de bedrijfsruimte, en deze ook geschikt is voor derden, is deze ruimte fiscaal aftrekbaar en kun je de ruimte verhuren (aan jezelf).

Wil je advies van een boekhouder of administratiekantoor? Je kunt online tarieven vergelijken. Ontvang gratis een voorstel van drie boekhouders of accountants uit je eigen regio.

Ruimte heeft eigen opgang, ingang en toilet nodig

Om een bedrijfsruimte te kunnen verhuren of aftrekken moet het een zelfstandige ruimte zijn met eigen voorzieningen. De belastingdienst kijkt daarbij naar de mogelijkheid van direct daglicht, een eigen ingang en sanitaire voorzieningen. Je kunt dus geen kamer aan een gezamenlijke gang aftrekken en het kantoor heeft een eigen wc nodig. Het toilet waar je vanuit de woning ook gebruik van maakt valt daarmee af.

Voor je deze mag verhuren of aftrekken heb je een afsluitbare ruimte met eigen sanitair en ingang nodig.

Daarnaast moet je minimaal 30 procent van je omzet in deze ruimte verdienen om deze zakelijk aftrekbaar te maken. Dit is zelfs 70 procent als je ook een andere werkruimte hebt. Gebruikt je de werkruimte ook privé? Dan is deze slechts aftrekbaar voor het deel dat je gebruikt voor je onderneming.

Als je kantoor aan huis aftrekbaar is dan kun je (een evenredig deel van) de energiekosten, schoonmaakkosten, verzekeringskosten en de kosten van verf, behang of vloerbedekking aftrekken van de belasting. Ook kun je dan een deel van de huur of afschrijving aan je bedrijf doorrekenen.

Houd zakelijk en privé gescheiden. Via Rinkel.com schakel je een vast nummer eenvoudig door naar je mobiel. Inclusief virtuele telefooncentrale. Probeer het 7 dagen gratis.

ondernemerbelastingdienst stelt voorwaarden aan een werkruimte thuis

Het kantoor onderdeel maken van je onderneming

Als je jezelf huur rekent en alle kosten al aftrekbaar hebt gemaakt heb je dezelfde voordelen als wanneer de bedrijfsruimte werkelijk op de balans stond. Het is daarvoor niet nodig om het kantoor onderdeel te maken van je bedrijf. Als je dit wel doet maak je dit deel van je woning onderdeel van box-1.

Ga je zelf een thuiswerkplek inrichten? Check voor alle kantoorartikelen ook de tips, adviezen en artikelen van Coolblue. Zie ook de andere kosten van een eigen bedrijf.

De kosten van het inrichten aftrekken

thuis een werkruimte inrichtenVoldoe je niet aan de voorwaarden dan mag je de kosten van zakelijke spullen nog steeds aftrekken en de btw terugvragen. Hiermee bespaar je nog steeds veel kosten als je een thuiswerkplek inrichten gaat.

Als je dus simpelweg een zolder- of slaapkamer als werkruimte inricht kun je niet de huur-, verf- of energiekosten aftrekken, maar wel de kosten van je bureau, stoel of computer.

Inrichtingskosten die duurder zijn dan 450 euro en langer dan één jaar meegaan mag je afschrijven en leveren mogelijk ook een investeringsaftrek op bij de belastingdienst.

Voordelen thuiswerken

Het grote voordeel van een kantoor aan huis is de vrijheid. Je bepaalt zelf je werktijden, hoe je werkt, wat je aantrekt of welke lunchtijden je hanteert. De voordelen:

  • Vrijheid: zelf werktijden, kleding en manier van werken bepalen;
  • Geen reistijd: geen reistijd, -kosten, file of overvolle trein;
  • Kostenbesparing: geen huur voor je werkruimte;
  • Rust: geen collega’s die je storen;
  • Gezinsleven: thuiswerken kan gezinstijd opleveren.

Nadelen van een werkruimte thuis

Veel van de voordelen van thuiswerken brengen een risico met zich mee. Vrijheid vereist namelijk weer discipline en rust kan eenzaamheid betekenen. De nadelen van thuiswerken:

  • Geen scheiding werk-privé: als werk en privéleven zich in hetzelfde gebouw afspelen, moet je de twee wel goed kunnen scheiden. Een aparte ruimte om te werken, waarvan je de deur kan sluiten van het einde van de dag, of een zakelijke en privételefoon en duidelijkheid naar de andere gezinsleden wanneer er tijd is voor hen en wanneer het tijd is voor werk kunnen helpen grip op de zaak te houden;
  • Professionaliteit: ontvang je klanten? Dan kan een woonkamer onprofessioneel overkomen. Je kan ook thuiswerken combineren met een tijdelijke kantoorruimte;
  • Kleiner netwerk: werken in een kantoor kan leiden tot interessante contacten met andere ondernemers en bedrijven. Bij thuiswerken heb je minder van deze contacten. Daarvoor moet je dan actief netwerken;
  • Eenzaam: thuis ben je alleen. Als je graag tussen mensen bent is thuiswerken niet de beste oplossing.

Ga je zelf een thuiswerkplek inrichten? Check voor alle kantoorartikelen ook de tips, adviezen en artikelen van Coolblue. Zie ook de andere kosten van een eigen bedrijf.

regels voordat een zelfstandige werkruimte fiscaal aantrekkelijk is

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over een kantoor aan huis zijn:

Wat zijn de fiscale regels voor zelfstandige werkruimte thuis?

De belastingdienst heeft regels voor een zelfstandige werkruimte aan huis. Inrichtingskosten als een bureaustoel, laptop of kast kun je snel aftrekken maar voordat de kosten van de ruimte zelf (verf-, huur- of energiekosten bijvoorbeeld) aftrekbaar zijn moet de ruimte eerst voldoen aan voorwaarden.

De belastingdienst kijkt daarbij naar de mogelijkheid van direct daglicht, een eigen ingang en sanitaire voorzieningen. Ook heeft de gemeente soms regels om overlast in woonwijken te voorkomen.

Hanteert de gemeente regels voor thuiswerken?

Meestal wel, maar die verschillen per gemeente en zijn vooral gericht op overlast. Als jij thuis een webshop begint, en daar komen dagelijks klanten of leveranciers, kan de onderneming storend zijn voor je buren. Sommige gemeentes vinden zelfs dat een kapper of administratiekantoor te veel drukte oplevert. Als er weinig klanten langskomen, en de buren er dus eigenlijk niets van merken, kun je rustig thuiswerken in een kantoor aan huis.