menu

Klantbeheersoftware – crm

Goede klantbeheersoftware geeft inzicht in je klantgegevens. Dat resulteert in betere klantenservice en een persoonlijker en beter gestructureerd verkoopproces. Ook kleine bedrijven hebben vaak voordeel bij goed inzicht in klantendata. Maar welke crm software is nu het meest geschikt voor het mkb?

Klantbeheersoftware crmAls je begint met je onderneming dan wil je vooral geen gedoe met de belastingdienst. Om die reden kiezen ondernemers vaak eerst voor goede boekhoudsoftware. Daarin is vaak ook veel klantdata onder te brengen, waardoor een goed crm bij mkb vaak niet tot de eerste prioriteiten behoort. Maar als je bedrijf groeit merk je dat de administratie meer is dan alleen de belastingaangiftes.

Dat wat boekhoudsoftware kan betekenen voor de inzicht, automatisering en tijdsbesparing in je administratie, doet klantbeheersoftware voor je verkoop. Zelf wil je ook inzicht in geld- en datastromen. Goede boekhoudsoftware geeft inzicht in welke klant facturen te lang laat openstaan. Maar is dat genoeg? Beter is het om ook de positieve ontwikkelingen bij je klanten in kaart te brengen. Klantbeheersoftware kan hierbij helpen.

Klantbeheersoftware

Er zijn online verschillende crm-oplossingen om je klantgegevens mee te beheren. Drie aanbieders van klantbeheersoftware die ook populair zijn bij kleine tot middelgrote eenmanszaken:

SuperOffice Benelux B.V.

SuperOffice CRM heeft één doel; je helpen bij het zoeken, benaderen en behouden van meer klanten. Onze focus voor het creëren van een eenvoudige en gebruikersvriendelijke CRM oplossing helpt jouw productiviteit te verhogen. Bekijk de website

Teamleader

Teamleader is jouw workflow in één online tool: je kan je klanten beheren, leads opvolgen, projecten plannen en eenvoudig facturen sturen. Ook integreert Teamleader met oa Mailchimp, Gmail en Outlook, Dropbox en LinkedIn. Bekijk de website

Archie Europe

Archie CRM biedt verregaande ondersteuning op gebruiker-, team- en managementniveau met dashboards en analyses. De software is operationeel sterk en heeft heeft uitgebreide integraties met mail, documenten, Bekijk de website

Naast deze aanbieders zijn er online nog honderden oplossingen te vinden. Zo zijn er aanbieders van crm-software die vooral door grote bedrijven worden gebruikt. Afhankelijk van je wensen kunnen deze zeker unieke functionaliteiten bevatten. Handig, maar je kunt je afvragen of deze passen bij de werkwijze van je organisatie. Daarnaast is het de vraag of je ook het bijpassende kostenplaatje wilt betalen.

Voordelen van klantbeheersoftware

Bovenstaande drie zijn goede aanbieders, maar verschillen onderling nog sterk. Hoe maak je nu een goede keuze? Om te beginnen is het belangrijk om na te gaan waar momenteel de bottleneck ligt bij jouw organisatie. Wat is het eerste doel dat goede software moet realiseren? Wil je bestaande klanten beter van dienst zijn, je medewerkers beter benutten (en dus personeelsbestand beperkt houden) of dient het vooral ter verbetering van je verkoopambities? Elk pakket kan op al deze terreinen helpen, maar vaak is er wel een specialisatie op het vinden van nieuwe klanten, verbeteren van het contact met bestaande klanten, of juist het besparen van tijd bij deze twee zaken.

Weet welke klant je tijd waard is

Als je niet alleen de administratieve problemen in kaart wilt brengen, maar ook inzicht zoekt in welke klanten zorgen voor je omzetgroei, dan is het tijd voor klantbeheersoftware. De betere oplossingen geven inzicht in welke klanten jouw tijd waard zijn. Zo weet je dankzij goede klantbeheersoftware precies welke klanten je misschien toch op termijn minder korting moet geven of waarvan je wellicht zelfs afscheid van moet nemen.

Verplicht is het zeker niet en als je maar een tiental klanten hebt, kun je het misschien redelijk zelf overzien. Maar bij bedrijven die honderd of meer klanten hebben, worden de marketing en sales een tijdrovende zaak en grote kostenpost. Volgens data van Salesforce bestaat ongeveer een kwart van de bedrijfskosten uit marketing- en verkoopkosten. Dankzij goede software weet jij waar je jouw geld en tijd moet besteden. Want jij maakt je offerte toch ook op maat?

Verzamelen van klantdata

Als er eerder contact is geweest wil je dit het liefst direct op je netvlies hebben als je de klant weer spreekt. Goede software vertelt over alle contactmomenten. Zo weet je precies of deze klant eerdere aankopen heeft gedaan, en of je daar blij van wordt. Is de klant nieuw? Dan geeft goede klantbeheersoftware alsnog veel data. Met alleen het invullen van bijvoorbeeld een btw- of KvK-nummer kan deze al openbare data als vestigingsplaatsen, betalingsgedrag en andere activiteiten uit online databases verzamelen. Belangrijke info die jou verder kan helpen!

Goed klantinzicht heeft niet alleen voordelen op het gebied van marketing en verkoop, maar zeker ook op je operationele bedrijfsprocessen. Als een klant contact opneemt met de klantenservice is het prettig als jij direct kunt zien wat er tijdens de laatste contactmomenten is besproken. Indien je data op orde is kun je wellicht zelfs je marges of eerdere aantekeningen van deze klant in een oogopslag zien.

Verbeteren van klanttevredenheid

Direct de juiste info in een oogopslag bespaart niet alleen tijd, het verbetert ook de klanttevredenheid. Denk eens terug aan de tijd dat je nog maar een handvol klanten had. Die voelden zich zeer persoonlijk benaderd want uit je hoofd wist je precies alle details. Als je veel klanten krijgt en ze niet goed meer uit elkaar kunt houden kan deze info kwijtraken. Als je klantgegevens online staan opgeslagen en je ze direct bij de hand hebt als je ze nodig hebt, is elk gesprek weer zo persoonlijk alsof het je eerste klant is.