menu

Links naar je bedrijfswebsite

Bijna alle bedrijven zijn afhankelijk van klanten via internet. Het is dan ook belangrijk dat de bedrijfswebsite zo hoog mogelijk in Google komt. Als loodgieter in Amersfoort, wil je in Google zo hoog mogelijk staan voor de zoekterm ‘loodgieter Amersfoort’, anders loop je gegarandeerd klanten mis.

De technieken om hoog te komen in Google worden ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd. Google is geen mens, en er zijn dan ook algoritmes nodig om te bepalen welke site waar terecht komt. Een van de belangrijkste onderdelen van het algoritme is het aantal (kwalitatieve) links naar een website.

Vroeger (en dit is maar heel kort geleden), gelde nog: hoe meer backlinks hoe beter! Echter, Google is ook wat slimmer geworden de afgelopen jaren, en tegen linkspam wordt steeds harder opgetreden. Focus bij backlinks dus op kwaliteit, en niet op kwantiteit.

Bedenk goed dat backlinks slecht één onderdeel is van SEO, de rest moet ook in orde zijn. Het zal echter altijd een belangrijk onderdeel blijven, zonder backlinks geen hoge rankings.

Backlinks kopen

Eerst even een waarschuwing vooraf, Google staat het niet toe om geld te betalen voor backlinks. In veel gevallen zullen ze er niet zo snel achter komen, maar als er op een website wordt vermeld dat ze geld vragen voor links, blijf hier dan ver van weg.

Kijk ook uit voor de vele louche ‘bedrijvengidsen’ op het internet. Misschien is er al weleens contact opgenomen met je bedrijf dat je een plekje kan kopen op een bedrijvengids online voor enkelen honderden euro’s (vergelijkbaar met de papier Gouden Gids). Trap hier niet in! Deze links zijn niks waard, en zullen je website meer kwaad dan goed doen. Krijg je te maken met zo’n website meld dit dan op Fraudemeldpunt.nl. Hier kun je ook een overzicht vinden van de foute websites.

Er zijn ook goede bedrijfspagina’s, deze zijn echter gratis. Lees verder voor een overzicht.

En dan nu een overzicht van de goede backlinks

Nog een kleine waarschuwing vooraf:
Linkbuilding moet er uit zijn als een natuurlijk proces. In een perfecte internet wereld zou gelden: maak goede content, en de links komen vanzelf! Dat dit niet precies zo werkt is ondertussen wel duidelijk, en daarom mag je best een beetje kunstmatig links bouwen. Maar zorg er wel voor dat dit op een zo natuurlijk mogelijk manier gebeurt. Ga dus niet op de eerste dag dat een website online is honderden links naar de site plaatsen. Doe rustig aan. Hoog komen in Google is een proces dat tijd kost. Ga je te snel te werk dan loop je het risico dat Google je een penalty geeft.

Startpagina’s

Er zijn ondertussen duizenden startpagina’s in Nederland, 99.9% hiervan zijn niet de moeite waard om op vermeld te worden. Maar er zijn uitzonderingen. Een link op de juiste dochterpagina van startpagina.nl is nog steeds zeer de moeite waard. Ten eerste voor de ‘backlink’ maar ook omdat de pagina’s nog steeds veel bezocht worden en dus goede (gerichte) traffic opleveren.

Andere startpagina’s die de moeite waard zijn: startkabel.nl, rubrieken.com, b9.nl en 2link.be

Profielen websites

Er zijn een aantal goede business2business website waarop je een profiel kan aanmaken voor je bedrijfswebsite. Je kunt ook netwerken met andere bedrijven. Naast een goede backlink kunnen potentiele klanten je ook vinden op deze websites:

Stedengidsen

Alle steden in Nederland hebben een eigen website. Vaak is hier ook een plekje voor de ondernemers in de stad. Utrecht heeft bijvoorbeeld een adressengids. Dit soort websites hebben veel autoriteit, en een backlink is dan ook veel waard.

Naast de ‘officiële’ steden pagina’s zijn er ook heel veel stedengids die de moeite waard zijn om in te staan (deze zijn ook gratis):

Persberichten

Een persbericht is een ideale manier om een aantal sterke backlinks te krijgen. Vaak niet gratis, maar wel de moeite waard. Deze persberichten worden namelijk vaak ook overgenomen op vele nieuws websites.

Social Media

Dat we niet meer om ‘sociaal online’ heen kunnen dat is ondertussen wel duidelijk. Als bedrijf moet je aanwezig zijn op Facebook, Twitter en LinkedIn. Google neemt links vanaf deze media ook mee in de rankings.

Wees Creatief

Op deze pagina hebben we een overzicht gegeven van ‘makkelijke’ backlinks. Eigenlijk is het gewoon een kwestie van 1 mailtje sturen.

Deze links zijn absoluut de moeite waard. Maar wil je echt hoog scoren in Google dan zijn er waarschijnlijk meer backlinks nodig (zeker voor competitieve zoekwoorden).

Om backlinks te krijgen moet je vaak een beetje creatief denken. Waarom zou een website naar jou moeten linken? Heb je super goede content? Of hele grappige content? Een leuke infographic?
Of, wat ook een hele goede is: Maak is een enquête! Kranten, websites, radioprogramma’s vinden het fantastisch om te schrijven/lullen over onderzoekjes. Vaak helpt het als een beetje spraakmakend is.

Sex doet het natuurlijk altijd goed. Als uitzendbureau kun je bijvoorbeeld een enquête houden naar het ‘meest sexy beroep’. Maak een persbericht van de enquête, en gegarandeerd dat het ad.nl en telegraaf.nl dit vermelden op hun website!

Reacties