Online marketing

Er zijn verschillende vormen van online marketing. Adverteren via zoekmachines is een populaire vorm van digitale reclame, maar ook affiliate-, content- en sociale media zijn populair. Lees welke online marketing-kanalen je voor jouw product kunt inzetten en en hoe je hier het beste resultaat mee behaalt.

Inhoud:

Online marketing-mogelijkheden voor ondernemers.

Wat is online marketing?

Online marketing is de verzamelnaam voor alle verschillende manieren waarop je jouw producten, diensten of bedrijf op internet onder de aandacht kunt brengen bij potentiële klanten.

Soms is het genereren van aandacht en het opbouwen van meer naamsbekendheid het hoofddoel. Vaak is de marketing gericht op de verkoop van een product of dienst.

Om je doel te bereiken, is het handig om te weten welke marketingacties geschikt zijn voor jouw boodschap. In dit artikel gaan we dieper in op zoekmachine-, content-, e-mail-, affiliate-, video-, social media- en influencer-marketing.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

nieuwe mogelijkheden met online marketing
Er zijn veel verschillende vormen van online marketing.

Kosten van online marketing

De kosten van online marketing-mogelijkheden verschillen enorm. Als je net begint met online adverteren zijn de instapkosten goed betaalbaar. Meestal heb je voor enkele tientjes al al een eerste advertentie, of zijn er zelfs gratis marketingmogelijkheden. Met social media- of contentmarketing kun je direct gratis starten.

De kosten van online marketing kun je afstemmen op je budget. Vaak zijn er ook gratis mogelijkheden.

Voor online advertenties moet je meestal direct betalen. Omdat het bereik vaak vrijwel onbeperkt is, kunnen de kosten hiervan snel oplopen. Maar meestal is dan ook het resultaat van het marketingkanaal direct duidelijk. Als je er een online marketingbureau voor inschakelt moet je ook die kosten meetellen.

Zoekmachines: SEO EN SEA

Alle acties via zoekmachines als Google vallen onder zoekmachine-marketing. Er zijn twee mogelijkheden: SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising). SEO en SEA werken goed naast elkaar maar vragen elk hun eigen aanpak en budget.

Zoekmachine-optimalisatie

zoekmachine-optimalisatie ontwikkelingenBij zoekmachine-optimalisatie (SEO) maak je de website (beter) vindbaar voor de organische zoekresultaten. Je optimaliseert hierbij je website zodat deze meer gratis verkeer haalt uit Google.

Om een goede posities in zoekmachines te krijgen is een mooie website niet genoeg. Je content, navigatie en technische staat van je website moeten allemaal in orde zijn om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen. Ook moet deze waardevolle content bevatten waarin je jouw expertise deelt.

Bij SEO optimaliseer jij jouw organische vindbaarheid in Google. Bij SEA koop je advertenties binnen zoekresultaten.

Betaalde advertenties in zoekmachines

Trek je mensen via betaalde advertenties in zoekmachines naar jouw website, dan heet dit SEA. Met behulp van een klik- en dagbudget bepaal je wat je wilt uitgeven voor je zoektermen. Bij je eerste Google Ads-campagne kun je met een laag dagbudget starten en dit verder optimaliseren na de eerste resultaten.

Een veelgebruikte methode is om de zoekwoorden waarop je adverteert terug te laten komen in de teksten op je website, zodat je site zowel geschikt is voor betaalde en gratis zoekresultaten.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

organisch verkeer uit Google

Contentmarketing

Plaats je blogs op je eigen website of gastblogs op websites van anderen om kennis te delen – om daarmee je bereik onder potentiële klanten te vergroten – dan valt dit onder contentmarketing. Dit kunnen artikelen en andere content zijn die je zelf hebt geschreven, maar je kunt hiervoor ook een PR-bureau inschakelen.

Voordat je met deze online marketing aan de slag gaat, is het verstandig om eerst te achterhalen in welke onderwerpen jouw doelgroep geïnteresseerd is. Anders is de kans groot dat je (veel) tijd besteedt aan artikelen die bijna niemand leest.

Heb je een lijst van onderwerpen, dan kun je hierop inspelen met bijvoorbeeld achtergrondartikelen, succesverhalen of whitepapers. Wat belangrijk is om te weten, is dat een enkel artikel of blog niet zo veel uithaalt. Wil je echt resultaten zien, dan moet je regelmatig met nieuwe relevante artikelen komen.

Je geld verdienen met een goedbezocht social media-account? Door ook een website te laten maken of door zelf een website te bouwen vergroot je jouw opties. En het is helemaal niet moeilijk!

E-mailmarketing

Potentiële klant bereiken via e-mailmarketingJe kunt heel erg je best doen om nieuwe mensen te bereiken, maar onder mensen die al eerder iets hebben gekocht is de conversie meestal hoger.

E-mailmarketing biedt een effectieve manier om je aanbod nog eens extra onder de aandacht te brengen bij bestaande klanten. Je kunt bijvoorbeeld e-mails sturen over nieuwe projecten, mijlpalen die je bereikt of wanneer je een nieuwe collectie lanceert.

Het is laagdrempelig, relatief goedkoop en goed meetbaar waardoor bedrijven die al wat langer actief zijn op internet het veel inzetten. Door de jaren heen zijn er soms duizenden e-mailadressen verzameld en als de nieuwsbrief of e-mail voldoende relevant is, kun je er veel bereik mee behalen.

Ondanks alle ontwikkelingen biedt e-mail nog altijd een van de meest succesvolle vormen van online marketing!

Affiliate marketing

affiliate-marketingBij affiliate marketing plaatsen anderen linkjes of banners op hun website, die doorlinken naar jouw site. Afhankelijk van de gemaakte afspraken betaal je voor elke bezoeker, lead of verkoop die van je van deze partner (affiliate) krijgt. Dit kan een vast bedrag zijn, maar je kunt ook werken met een percentage van de omzet.

Deze digital marketing-methode werkt het best wanneer je de nodige raakvlakken hebt met je affiliates, aangezien dit de kans vergroot dat jouw doelgroep hier te vinden is. Er zijn verschillende netwerken waarbij je je kunt aansluiten.

Aansluiten bij affiliate-netwerken

Het voordeel van affiliate-netwerken is dat ze een groot bestand hebben van website-eigenaren en bloggers, waardoor je relatief snel een goede match vindt. Bovendien bieden ze software waarmee je snel kunt achterhalen hoe je klant op jouw website is gekomen.

De netwerken rekenen zelf kosten en je moet natuurlijk een goed aanbod bieden voor affiliates. Het is belangrijk om daarbij een goede deal te maken. De meeste ondernemers schakelen alleen een bureau in wanneer ze met meerdere affiliates willen samenwerken.
producten aanprijzen via videomarketing

Videomarketing

Van korte vlogs tot informatieve bedrijfsfilms: video’s vormen een geschikte manier om je bekendheid te vergroten en producten of diensten te promoten. Ondanks dat video’s op internet al langere tijd bestaan groeien ze nog altijd sterk als vorm van online marketing.

Video’s maken een steeds groter deel uit van het internetverkeer, waardoor videomarketing erg effectief kan zijn. Sommige video’s gaan zelfs viraal. Hoewel dit niet de intentie moet zijn wanneer je een video opneemt – of iets viraal gaat valt vaak niet te voorspellen – helpt het als veel mensen jouw filmpjes delen.

De video’s kun je via verschillende sociale media verspreiden. YouTube is een logisch kanaal, maar er zijn meer sociale media waarop video’s goed werken. Wat wel belangrijk is, is dat je de boodschap niet alleen afstemt op je publiek maar ook op het type platform. Waar je bij YouTube prima wat langere video’s kunt plaatsen, is Instagram vooral geschikt voor korte filmpjes. Het opnemen van één video en deze op alle kanalen delen, is dus een afrader.

Elk digital platform heeft zijn eigen type publiek en video’s.

Naast het publiceren van eigen video’s kun je er ook voor kiezen om te adverteren in YouTube. Jouw advertentie wordt dan voor, tijdens of na het afspelen van een video – niet jouw filmpje – vertoond. Hierbij is het belangrijk dat je direct ter zake komt, aangezien kijkers de meeste reclames na vijf seconden wegklikken. Ook kun je je richten op de betaalde zoekresultaten. YouTube wordt namelijk niet alleen gebruikt als videoplatform, maar ook als zoekmachine. Dit kun je vergelijken met SEA.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

Social media marketing

marketing via InstagramSocial media leent zich goed voor online marketing. Althans, als je ze gebruikt zoals ze bedoeld zijn. Het heeft weinig nut als je social media inzet voor een eenzijdige communicatie. Het idee achter platforms als Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest is dat er interactie plaatsvindt.

Het werkt beter om op één of twee platforms écht aanwezig te zijn en je berichten aan te passen per medium. Via Instagram Shopping en Facebook kun je ook direct producten verkopen. Een andere tip is om commerciële content voldoende af te wisselen met inspirerende berichten, leuke weetjes, ontwikkelingen en andere achtergrondinformatie over jouw bedrijf.

Social media biedt veel kansen voor online marketing, vooral als je de interactie opzoekt.

Influencermarketing

influencermarketingIn het verlengde van social media marketing ligt influencermarketing. Hierbij laat je mensen met een grote achterban (de influencer) jouw producten promoten op hun social media-kanalen. Vaak gaan deze berichten samen met korting of een winactie.

Macro-influencers hebben een bereik van minimaal 100.000 volgers. Sommige influencers hebben een enorme achterban, omdat zij bijvoorbeeld bekend zijn van tv of een goedlopend YouTube-kanaal hebben.

Micro-influencers hebben een kleinere achterban – soms zelfs maar enkele duizenden – maar in een duidelijke niche van mensen die dezelfde passie delen voor bijvoorbeeld sport, dieren of mode. Een ander groot verschil zit in de kosten. Waar je voor een bericht van een macro-influencer al snel duizenden euro’s moet neertellen, vragen de meeste micro-influencers eerder enkele honderden euro’s.

Wil je online geld verdienen met online marketing? Influencer-, affiliate– of contentmarketing zijn hiervoor allemaal zeer geschikt!

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over online marketing zijn:

Wat kost online marketing?

Wat online marketing kost is helemaal afhankelijk van je wensen en of je het zelf doet of dat je het aan een online marketeer uitbesteedt. Er vallen verschillende vormen van marketing onder. Denk bijvoorbeeld aan adverteren via zoekmachines, maar ook aan Instagram of Facebook als marketingkanaal. Ook nieuwsbrieven, affiliates en influencers zijn populair.

Als je het vergelijkt met offline marketing als radio- of printadvertenties zijn de instapkosten vaak laag. Met enkele tientjes kun je al een serieuze campagne maken op Facebook, Instagram of andere online kanalen.

Hoe begin ik een online marketing-campagne?

Als je nog weinig ervaring hebt met internetadvertenties of andere vormen van online marketing dan is de eerste stap meestal om eerst eens enkele social media-kanalen te proberen of om enkele advertenties te maken via zoekmachines. Zie je hier kansen in? Dan kun je jezelf er eens serieus in verdiepen. Je kunt het ook uitbesteden aan een onlinemarketingbureau.

Wat zijn voor- en nadelen van digitale marketing?

Een groot voordeel van online advertenties vergeleken met traditionele marketing is dat je nauwkeurig je doelgroep kunt kiezen. Andere voordelen zijn het bereik en het gemak waarmee je de effectiviteit kunt meten in statistiekenprogramma’s als Google Analytics. Je hebt hiermee direct inzichtelijk of je doelgroep  geïnteresseerd is in jouw campagnes.

De toegankelijkheid van online marketing is ook een nadeel. Er zijn maar weinig bedrijven die geen online campagnes voeren, waardoor je goed je best moet doen om onderscheidend te zijn, anders levert deze weinig op. Zet je de kanalen juist te veel in, dan vinden mensen je campagnes al snel opdringerig.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is eigenaar van Zietuwel, het bedrijf achter sites als Ondernemen & Internet.nl, investeerders.nl, ecommercenews.nl en enkele andere titels.

Bekijk alle berichten van Dirkjan