menu

Marketingmateriaal vliegensvlug klaarmaken

Uw logo is vaak een van de eerste dingen die klanten zien op visitekaartjes, verpakking van een product, marketing materialen en uw website. Bent u aan het denken over het ontwikkelen van een logo voor uw bedrijf, of overweegt u het bijwerken van uw huidige logo, omdat het gewoon niet lijkt te werken? Dit kan een slimme zet zijn. Immers, een goed uitgevoerde logo kan: versterking van uw branding, boost klantenbinding, het bevorderen van een emotionele band met uw klanten het versnellen van uw sales. Maar , het creëren van een logo is ook een grote stap. Uw logo is het eerste wat mensen zien van uw bedrijf. Ze zullen het gebruiken om direct een mening over uw bedrijf te vormen. Met andere woorden, het is een serieuze inspanning om een logo en promotiemateriaal voor uw bedrijf te ontwerpen.

Ken uzelf en uw doelgroep

Een effectief logo en promotiemateriaal begint met het begrijpen van waar uw bedrijf voor staat en haar doelgroep. Denk na over wat uw bedrijf uniek maakt en wat uw doelgroep boeit. Een logo is een gepersonaliseerd verlengstuk van uzelf en uw bedrijf. Maar, u moet het zo gebruiken dat uw doelgroep verleidt wordt om uw producten of diensten te kopen. Blijf trouw aan wat uw bedrijf speciaal maakt.

Kleur kiezen

kleurenHet beperken van uw ontwerp tot twee of drie kleuren maakt het mogelijk uw logo om gemakkelijker over te dragen aan een verscheidenheid van drukwerk, zoals visitekaartjes, kaarten, briefpapier, etiketten, brochures, websites, banners, bewegwijzering, kleding, en zelfs mokken. Verschillende mensen reageren op verschillende kleuren op verschillende manieren. Bijvoorbeeld, zachtere kleuren zoals pastels zijn ideaal voor een nagelsalon met een vrouwelijke gebaseerde publiek. Maar, zouden ze niet goed uitpakken voor een kledingwinkel voor mannen. Een andere overweging is hoe het logo en de kleuren worden weergegeven in verschillende omgevingen. Er kan een verschuiving zijn tussen hoe het online verschijnt, zoals op uw website of uw e-mail, versus op gedrukte materialen.

Kleurencombinaties zijn ook van belang in termen van leesbaarheid. Rood en groen zien er prachtig uit als een achtergrond op een kerstkaart. Maar deze contrasterende kleuren zien er op een visitekaartje niet uit. Het is het beste om kleuren met sterke seizoensgebonden banden te vermijden.

Een lettertype kiezen

lettertypeLogo’s zijn er in drie basistypen: die met slechts een symbool, die met slechts een lettertype en die beide bevatten. Het lettertype moet de persoonlijkheid van uw bedrijf weerspiegelen en uw publiek motiveren. Laten we zeggen dat u eigenaar bent van een eigenzinnig koffiehuis. Een pretlettersoort zoals Sans Serif zou een goede keuze zijn. Maar als u een advocatenkantoor heeft is een meer conservatief lettertype zoals Times New Roman of Garamond een slimme optie.

Velen gebruiken de termen “font” en “lettertype” door elkaar. Maar er is een fijn onderscheid. Een “font” is een verzameling van symbolen en letters die samen een soort familie vormen. Een lettertype verwijst naar een groep van lettertypen binnen dezelfde stijl. Zo kunt u een Helvetica lettertype voor uw visitekaartje selecteren en het lettertype arceren of schuin afdrukken.

Zelf uw promotiemateriaal laten afdrukken

Om tijd te besparen kunt u uw promotiemateriaal online laten afdrukken.  Er zijn meerdere opties mogelijk zoals het drukken van visitekaartjes, flyers en bekers. U hoeft alleen zelf een logo te bedenken. Dit kan met handige gratis tools, maar u kunt uiteraard ook een professional hier voor inhuren. Als u dit materiaal gereed heeft kunt u kiezen wat u af wilt laten drukken. Kantoorartikelen, flyers, posters, buitenreclamemateriaal en vele andere opties zijn mogelijk bij handige online services. U hoeft maar een account aan te maken en uit te kiezen wat u wilt. U heeft al snel uw bestelde items en drukwerk in huis of op kantoor. De afdrukkwaliteit is hoog en de kleuren zijn altijd levendig. Door het gemakkelijke systeem van online afdrukken bespaart u veel tijd, wat u als kleine ondernemer goed kunt gebruiken voor belangrijkere zaken, want ook hier geldt: tijd is geld!

foto’s: MichaelMaggs / Wikicommons

Reacties