menu

Naam bedrijf kiezen en bedenken

Een belangrijk onderdeel bij het starten van een eigen bedrijf is het kiezen van een pakkende bedrijfsnaam. Het liefst wil je een naam die goed blijft hangen en lekker klinkt. Daarnaast moet je er tegenwoordig aan denken dat de bedrijfsnaam het op internet goed moet doen.

Regels handelsnamen

Eerst de drie regels die gelden voor handelsnamen, zoals bepaald door de Kamer van Koophandel:

  • De naam moet onderscheidend zijn: een naam als ‘wasserette’ of ‘restaurant’ is niet onderscheidend genoeg. Ook is alleen losse letters of cijfers meestal niet toegestaan, wel in combinatie met andere woorden overigens.
  • Geen verwarrende of misleidende naam: met een verwarrende naam moet je denken aan een naam die te veel doet denken aan een ander bedrijf terwijl er geen connectie is. Een misleidende naam is er een die de indruk wekt dat een bedrijf groter of mooier is dan in werkelijkheid. Een kleine supermarkt mag zich bijvoorbeeld niet “Jansen Megasupermarkt” noemen en iemand die “Jansen” heet mag zijn sportzaak niet “Johan Cruyff Sportzaak” noemen. Meer over misleidende handelsnamen vind je op de website van de kvk.
  • Geen bestaand merk: een merk is niet hetzelfde als een handelsnaam, een merk is de naam waaronder je een product of dienst verkoopt en de handelsnaam is de naam van de onderneming. Het is verstandig om voor je bedrijfsnaam geen merk naam te kiezen, degene met de merknaam staat meestal sterker dan degene met een handelsnaam.

Kiezen

Ok, dat zijn de namen die je niet mag kiezen, maar hoe kies je nu die goede bedrijfsnaam? Ten eerste is het belangrijk dat de naam beschikbaar is, dubbele namen zijn niet toegestaan. Check dus in het handelsregister van de Kamer van Koophandel of de naam nog niet bestaat. Tegen betaling kun je ook een Handelsnaamonderzoek laten uitvoeren, er wordt dan niet alleen naar de namen die hetzelfde worden geschreven, maar ook degene die hetzelfde klinken.
De Kamer van Koophandel komt met een aantal tips voor een goede bedrijfsnaam:

  • Duidelijkheid: maak met de naam duidelijk wat het bedrijf doet en hoe dat gebeurt. Als voorbeeld noemen ze “Bouwbedrijf Jan de Boer & Zoon”, deze naam maakt duidelijk dat Jan de Boer samen met zijn zoon een bouwbedrijf heeft en verder suggereert de naam dat je een persoonlijke behandeling krijgt
  • Opvallen: zorg dat mensen weten dat je een ander bedrijf bent dan die van de concurrent. De originaliteit hangt wel af van het type bedrijf, een communicatiebureau kan zich een creatievere naam aanmeten dan een notaris
  • Denk aan de toekomst: specialiseer je niet te veel in je bedrijfsnaam, bijvoorbeeld “Visitekaartjesdrukkerij De Hoofdletter” zal zich altijd beperken tot visitekaartjes en nooit kunnen uitbereiden tot een complete drukkerij, “Drukkerij de Hoofdletter” is dus waarschijnlijk slimmer
  • Niet te grappig: humor is erg persoonlijk, en het is maar de vraag of al jouw klanten je humor delen. Tevens kan een grappige naam suggereren dat er niet serieus gewerkt wordt
  • Makkelijk te onthouden: een naam die goed in het gehoor ligt is makkelijker te onthouden
  • Vraag anderen hun mening: vraag aan iedereen om je heen wat ze van de naam vinden, mensen die in de branche zitten, maar ook juist mensen die er niks van weten

Domeinnaam

Een andere zeer belangrijke tip die we je willen meegeven is hoe de naam het doet op het internet, ondertussen een van de belangrijkste plaatsen voor acquisitie. Het is belangrijk dat de domeinnaam nog vrij is. Je wilt in ieder geval het .nl domein claimen, maar het liefst ook zo veel mogelijk andere extensies (denk ook aan .com of .be!).
Heb je nou de perfecte bedrijfsnaam bedacht, maar is het domein niet meer vrij? Ga niet gelijk een andere naam verzinnen, er zijn mogelijkheden. Belangrijk is hoe ‘actief’ het domein wordt gebruikt, staat er een website op waar al jaren niks meer mee gebeurd? Grote kans dat de eigenaar deze aan je wilt verkopen. Op sidn.nl kun je achterhalen wie nu het domein bezit en hiermee een overnamebod doen. Is het domein wel erg actief en “scoort” het goed in Boogle? Vraag je dan af of je niet voor een andere naam moet kiezen, het zal namelijk moeilijk worden om op internet te concurreren met een website die al langer bestaat.

Bedrijfsnaam-generator

Heb je nou echt helemaal geen inspiratie voor het verzinnen van een naam? Dan kun je de naam ook laten bedenken door een reclamebureau. Het kost wat, maar kan je ook enorm veel tijd besparen. Dan heb je gelijk een vliegende start! Houd je je startkapitaal liever nog even in je portemonnee? Kijk dan eens voor de grap bij een online naamgenerator. Die zijn veelal in het Engels, maar soms komt er best een leuk woord te voorschijn!