menu

Is ondernemerschap uw volgende stap?

Na de diepste recessie te hebben meegemaakt sinds de tweede wereldoorlog lijkt het erop dat Nederland er weer bovenop is gekomen. Uit cijfers van het CBS blijkt dat er sinds 2008 344.500 bedrijven zijn bijgekomen in Nederland.

Nu dat consumentenvertrouwen ook begint te stijgen, zou nu wel de ideale tijd kunnen zijn om uw dromen van een eigen bedrijf om te zetten in werkelijkheid. Maar laten we wel helder zijn: dit is een beslissing waar goed over nagedacht moet worden. Als u uw baan moet opgeven betekend het ook dat u niet van de ziektewet op aan kan en dat u geen vakantiedagen krijgt uitbetaald. U kunt waarschijnlijk ook uw spaargeld en uw vrije tijd vaarwel zeggen, dus moet u erachter komen of de belangrijkste mensen in uw leven daarmee overweg kunnen.

Omdat er zoveel zaken te overwegen zijn, is het geen verrassing dat velen ontmoedigd worden door het idee van een eigen zaak opzetten. Daarom hebben wij hier een vijf-stappenplan opgesteld om u op weg te helpen:

  1. Het hele plan

Het eerste dat u moet doen is op zoek gaan naar kansen. Wat is het gat in de markt die u gaat vullen? Dat is dus niet hetzelfde als originaliteit – Staples heeft kantoorartikelen niet uitgevonden, ze hebben een manier gevonden om het beter te verkopen. Als u een passie heeft voor een product of dienst en een manier weet om het goed te verkopen heeft u al een begin. Zorg ervoor dat u denkt als een klant – zo weet u dat u goed begint.

  1. Zit er geld in?

De volgende stap is onderzoek. Als uw nieuwe zaak een succes gaat worden moet het financieel haalbaar zijn. Er moet dus een markt zijn die behoefte heeft aan wat u wilt gaan verkopen. Bespreek uw ideeën met vrienden en familie en kijk bij eigenaren, personeel en klanten van soortgelijke zaken. Zorg er ook voor dat u onderzoek doet naar demografische en economische gegevens. Als u nu genoeg research doet kunt u een vermogen besparen en verdienen.

  1. Geld maakt geld

Dit is waar het allemaal heel serieus wordt. Als u nog steeds overtuigd bent dat uw concept haalbaar is, is het tijd om een gedetailleerd financieel plan op te stellen. Hebt u spaargeld om te investeren? Hoeveel geld zou u erbij moeten lenen? U moet wel rekening houden met het feit dat het wel eens een tijdje kan duren voor u winst maakt, dus cashflow beheer is van essentieel belang. Als u per factuur betaald wordt kunt u misschien factoring overwegen om zeker te zijn dat u altijd genoeg liquide middelen hebt om te werk te kunnen gaan. De overheid heeft een hoop informatie voor nieuwe ondernemers.

  1. Waar begint u?

Veel zaken beginnen eerst met een webwinkel voor ze overgaan naar een fysieke winkel, omdat ze daarmee een klantenbestand kunnen opbouwen zonder al te veel opstartkosten. Een fysieke winkel betekent kosten zoals huur, rekeningen, decor en borden en dat zijn alleen maar kosten bij het opstarten.  Bij een webwinkel moet u wel rekening houden met voorraadbeheer, professioneel ontworpen website, adverteren en links om uw positie in de zoekresultaten te verbeteren.

  1. Wat zal u nodig hebben?

Nu dat u over een pand beschikt kunt u nadenken over hoe u het zal vullen. U zult computers en software nodig hebben, bureaus en stoelen, dossierkasten voor personeels- en klantengegevens en vergeet uiteraard ook geen printers en kopieerapparaten. Dan zijn er ook nog bureau accessoires, pennen, papier, enzovoort. Zorg er dan voor dat je de juiste winkel hebt waar je alles tegelijk kan bestellen.

Er zijn nog een hoop andere zaken – waaronder juridisch en financieel advies, verzekeringen, sales en marketing en human resources – waar we in dit artikel niet aan toe zijn gekomen. Maar hopelijk zal dit u wel een idee geven van wat erbij komt kijken en van wat ervoor nodig is om uw idee van droom naar werkelijkheid te brengen. Veel succes!

Reacties