Combined Shape menu

De online zichtbaarheid van je bedrijf

In welke branche je ook werkt, van klusjesman tot adviseur, online zichtbaarheid is een noodzaak. Zo komen mensen namelijk als eerste over je bedrijf te weten. Goede vindbaarheid, een strakke website en socialmedia-account zijn je belangrijkste visitekaartje. Voor klanten én opdrachtgevers.

De online zichtbaarheid van je bedrijf

Je eigen website

Om van je onderneming een succes te maken, moeten mensen wel van je bestaan afweten. Voor online zichtbaarheid is een mooie eigen website is een goed begin. Naast een unieke bedrijfsnaam die nog niet voorkomt in het Handelsregister, is het dus ook belangrijk dat hiervan de domeinnaam nog beschikbaar is. Mocht de domeinnaam al bezet zijn, dan is er soms de mogelijkheid deze over te kopen. Lees meer over het claimen of overnemen van een domeinnaam voor je bedrijf.

Nu je een domeinnaam hebt, kun je een website gaan maken. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Bedenk dus goed wat je precies uit de website wilt halen. Welke mogelijkheden moet de website hebben en hoe vaak zal je deze updaten? Vind je interactie met de klant op je website belangrijk? Een ondernemer met een webwinkel zal dan ook hele andere eisen hebben dan een loodgieter. Een professioneel uitziende website is essentieel voor je online zichtbaarheid van je onderneming en hoeft helemaal niet duur te zijn.

De vindbaarheid van je bedrijf

Als mensen een bedrijf willen inschakelen, zullen zij ten eerste een Google zoekopdracht doen. Wat zij vinden, kan je veel opleveren. Voor je zichtbaarheid is het dus belangrijk dat je bedrijf hoog in de online resultaten van Google komt te staan. Ook hier zijn verschillende factoren van invloed. Op welke zoektermen wil je als bedrijf gevonden worden?

Misschien nog wel belangrijker, is dat je je bedrijf aanmeldt op Google Maps. Zo kunnen klanten meteen zien waar je gevestigd bent en hoe ze je kunnen bereiken. Wanneer ze je bedrijf online opzoeken is dit het eerste wat zij zien. Voeg ook eigen beeldmateriaal toe, dan hebben potentiële klanten meteen een impressie van je bedrijf.

Een bijkomend voordeel van je eigen website en Google-gegevens, is dat je je reputatie in de hand hebt. Gebruikers die op je bedrijfsnaam zoeken, vinden eerst gegevens van jouw eigen hand. Dit oogt ten eerste betrouwbaar en professioneel. Bovendien voorkom je dat negatieve uitlatingen van klanten als eerste zoekresultaat naar boven drijven.

Sociale media

Naast je eigen website en vindbaarheid in zoekmachines, zijn sociale media een belangrijke tool voor de online zichtbaarheid van ondernemers. Platformen zoals Linkedin, Facebook, Twitter, YouTube en Instagram blijven veel gebruikers trekken. Sociale media zijn dan ook uitstekende plaatsen om bestaande en nieuwe klanten te treffen. Maar voordat je sociale media gedachteloos inzet, moet je eerst bedenken hoe je deze wilt gebruiken. Wat is de aanvullende waarde voor jouw onderneming?

Elk platform kent eigen functionaliteiten en een ander soort doelgroep. Zo zal je jongere gebruikers eerder op Instagram en YouTube treffen, terwijl ouderen vaker gebruik maken van Facebook. Misschien ben je webwinkelier en houd je klanten op de hoogte van nieuwe producten en acties via Instagram. Of je gebruikt Twitter en Facebook chat om dringende vragen van klanten snel te kunnen beantwoorden. Op deze plaatsen kun je waardevolle interactie aangaan met jouw klanten. Maak hier dus goed gebruik van.

E-mailcampagnes

Het klinkt misschien ouderwets, maar e-mail blijft een waardevolle methode voor klantcontact. Je kunt dan denken aanbijvoorbeeld een wekelijkse nieuwsbrief. Juist omdat het internet overloopt van content, is het moeilijk de aandacht van je doelgroep te trekken. Maar e-mail wordt daarnaast ook steeds vaker gebruikt voor het versturen van offertes, facturen, of gewoon klantcontact.

Daarom zetten steeds meer ondernemers in op de e-mail. Deze komt terecht in hun persoonlijke mailbox, waar ze er eigenlijk niet omheen kunnen. Zo kun je je klanten gemakkelijk op de hoogte houden. Bovendien kost het veel minder tijd en geld. Let wel op welk e-mailadres je gebruikt. Als jij deze verstuurt via een e-mailadres van je internetprovider en je wisselt van aanbieder, dan moet je al je klanten laten weten dat je e-mailadres verandert. Dat kan je veel ongemak opleveren. Door gebruik te maken van een e-mailadres onder je eigen domeinnaam, ben je altijd zelf in control.

Recensies van klanten

Positieve ervaringen van klanten zijn enorm waardevol, en wil je graag uitdragen. Internetrecensies helpen niet alleen bij je online zichtbaarheid, maar zorgen er ook voor dat weten mensen dat je niet alleen een betrouwbaar bedrijf bent, maar ook goed werk levert. Voor klanten is dit een extra stimulans om voor jou in plaats van je concurrent te kiezen. Nog meer dan je eigen promotieteksten, zullen zij feedback van anderen vertrouwen.

Je kunt recensies aanbieden voor je producten of op bedrijfsniveau. Feedback over producten is met name interessant voor webwinkels. Recensies op bedrijfsniveau gaat om de algehele service van je bedrijf. Deze kun je intern, namelijk op je eigen website, of via externe aanbieders organiseren.

Het voordeel van recensies op je eigen website, is dat je het zelf in de hand hebt. Ook is de toevoer van gebruikersrecensies goed voor je vindbaarheid op Google. Het nadeel is dat interne recensies eerder zullen worden gewantrouwd door bezoekers. Externe recensies kun je bijvoorbeeld aanbieden via Google recensies, Klantenvertellen en Thuiswinkel. Deze zijn betrouwbaarder voor de buitenwereld en kun je evengoed etaleren op je eigen website.

Profileer je bedrijf op online overzichten

Per branche bestaan er verschillende zogeheten overzichtssites. Consumenten zullen deze raadplegen als zij een bepaald product of specifieke dienstverlener zoeken. Misschien zijn ze op zoek naar een oppas voor hun kinderen, een tuinier of een freelance tekstschrijver. Aanbieders kunnen laagdrempelig een profiel aanmaken, zodat zij voor bezoekers vindbaar zijn. Een kostenefficiënte en waardevolle online etalage voor jouw bedrijf dus.

Ook Marktplaats.nl kan deze functie vervullen. De website biedt niet alleen tweedehands producten, maar ook diensten en nieuwe producten van zakelijke spelers. Wie zoekt op een telefoonhoesje via Marktplaats, kan zodoende ook jouw webwinkel in de zoekresultaten vinden.