menu

SEO voor ondernemers

SEO: Search Engine Optimization. Ook wel zoekmachine optimalisatie . Het doel: ervoor zorgen dat uw website zo goed mogelijk scoort in de organische (onbetaalde) zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google, Bing of Yahoo bij relevante zoektermen van potentiële klanten. Onmisbaar voor de slimmer ondernemer. Waarom? Het aantal online kopers blijft maar groeien. En daar zijn de klanten die zich online oriënteren nog niet eens bij opgeteld. Online marketing: onmisbaar dus!

Waarom SEO?

Het grote voordeel van SEO: zolang je er tijd en aandacht aan besteed kan het voor iedere ondernemer – groot of klein – goede resultaten opleveren. SEO is namelijk geen kwestie van een zak met geld op tafel leggen (zoals dat wel kan bij betaald adverteren).  Er is slechts een beperkte investering nodig: tijd, kennis en toewijding. Wat gaan u die opleveren? Hordes bezoekers  – en dus potentiële klanten – voor uw website of –shop.

U heeft natuurlijk nooit de garantie dat uw website goed gaat scoren in de zoekmachine, maar met enkele basisprincipes moet u toch aardig uit de voeten kunnen:

De basis

Indien u SEO wilt gaan toepassen, dan zijn er drie belangrijke aspecten waar u rekening moet gaan houden.

Zoekwoorden bepalen

Zoekwoorden: de woorden waarmee men in de zoekmachine zoekt naar bepaalde informatie, producten of diensten. Bij bepaalde zoekwoorden wil je als bedrijf graag bovenaan in de resultaten verschijnen. Het is dan belangrijk om deze zoekwoorden op de website voor te laten komen. Een eerste stap is daarom om te bepalen op welke zoekwoorden u als ondernemer gevonden wilt worden. Dat kan door logisch na te denken (wat zou u zelf intypen?) maar ook door gebruik te maken van de Keyword Tool van Google Adwords. Staat u daarbij niet blind op zoekvolumes. Een voorbeeld maakt duidelijk waarom:

Voorbeeld: u verkoopt schoenen. U denkt misschien ‘schoenen’ is een goed zoekwoord. Bedenk u: ‘schoenen’  is een algemeen – wil deze persoon schoenen kopen of is hij/ zij op zoek naar de geschiedenis van de schoen, schoenentrend of iets geheel anders? Vergis u bovendien niet in de grote concurrentie. Beter denkt u aan zoekwoorden als ‘ Adidas schoenen online kopen’. Veel specifieker. Scoort u hier goed op in de zoekmachine en heeft u een relevante pagina te bieden dan is de kans op conversie een stuk groter.

Websitetechniek

De zoekmachine wil de beste websites aan de bezoeker tonen. Dat betekent dat uw website qua inhoud goed moet zijn, maar ook qua kwaliteit aan een hoge standaard moet voldoen. U zult uw website dus allereerst technisch moeten optimaliseren. Er zijn veel aspecten waar u rekening mee moet houden, maar zorg allereerst voor:

  • (Voorkeurs)domein: heeft u een logische, passende domeinnaam? Bent u alleen in Nederland actief dan voldoet een .nl domein. Heeft u echter grootste plannen overweeg dan een .com extensie. Bovendien dient u altijd het voorkeursdomein in te stellen (uw domeinnaam met of zonder ‘www’).
  • Stel zowel een HTML als een XML sitemap in. Zo kunnen zowel bezoekers als zoekmachine eenvoudig door uw website navigeren.
  • URL’s: zorg voor duidelijk, schone url’s: daarmee wordt bedoeld: geen rare tekens. Bijvoorbeeld, in plaats van: www.uwdomein.nl/2389xmx/03, dus: www.uwdomein.nl/onze-diensten/computer-repareren.
  • Snelheid: snelheid en laadtijd hebben namelijk directe invloed op de rankings. Uw webdeveloper kan u hiermee verder helpen.
  • Robots.txt:  uw webdeveloper kan dit bestand aanmaken, waarin directe instructies staan voor de zoekmachine. Hiermee kunt u bepaalde informatie aanduiden of juist uitsluiten voor de zoekmachine.
  • Kruimelpad: Een kruimelpad toont het pad vanaf de homepage tot de pagina die de bezoeker op dat moment bekijkt. Het toont dus alle niveaus in de structuur van de website en is handig omdat de bezoeker een duidelijk overzicht heeft van waar hij of zij zich op de website bevindt. Ook voor SEO is het kruimelpad belangrijk, het is voor Google namelijk een weerspiegeling van de structuur van uw website.

Content

Het tweede belangrijke aspect van SEO is de inhoud van de website. Deze moet uiteraard aansluiten op de zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden. Allereerst moet er dus genoeg content op de website zijn waaruit duidelijk wordt wat u als ondernemer voor producten of diensten aanbiedt. Houdt ook met de volgende punten rekening:

  • Laat uw zoekwoorden in de teksten op een logische manier terugkomen. Dit gebeurd waarschijnlijk al vanzelf als u content gaat schrijven over uw producten of diensten. Laat u echter niet leiden door de verleiding om heel de pagina vol te stoppen met zoekwoorden – het zal vooral averechts werken. Zorg gewoon voor een goed leesbare, interessante en vooral relevante pagina voor de bezoeker!
  • Gebruik van H-tags: H tags zijn korte stukjes tekst die in de HTML broncode zijn opgemaakt als een kop. De gewone websitebezoeker ziet waarschijnlijk niets bijzonders aan de tekst, maar zoekmachines die de pagina indexeren en opslaan zien het wel en gebruiken de H tags om te bepalen waar de pagina over gaat. Het is dus ook belangrijk om naar aanleiding van het zoekwoordenonderzoek, bepaalde zoekwoorden in deze H tags (en in de content zelf) te verwerken.
  • Pagina titel: het is ten zeerste aan te raden om iedere pagina binnen uw website een persoonlijke ‘pagina titel’  mee te geven. Zo is voor zowel bezoekers als zoekmachine meteen duidelijk waar de pagina over gaat. Logischerwijs komt uw zoekwoord ook in de pagina titel voor. Zorg dat de pagina titel niet langer is dan 55 tekens, zodat deze goed leesbaar is voor zowel desktop- als mobiele en tablet gebruikers.
  • Meta description: de tekst in de met description wordt in de zoekmachine gebruikt als beschrijvende tekst onder de pagina titel. Hier kunt u iets meer informatie kwijt over de pagina en kunt u met een regel tekst de bezoeker proberen over te halen om uw pagina te bezoeken. Maak de meta description – ook weer in verband met leesbaarheid op desktop, mobiel en tablet – niet langer dan 130 tekens.

seo ondernemers
Voorbeeld van pagina titel/ meta description. Indien het maximaal aantal tekens overschreden wordt valt de beschrijving weg – een gemiste kans!

  • Vermijdt te allen tijde duplicate content (verschillende pagina’s met dezelfde tekst). Pagina’s met dezelfde inhoud ‘vervuilen’  als het ware de index van de zoekmachine, omdat twee precies dezelfde pagina’s geen toegevoegde waarde hebben voor de zoekmachine. Een afstraffing in de vorm van lage rankings is vaak het gevolg.

Tijd, kennis en toewijding

Bovenstaande tips zijn slechts een begin voor een goed SEO traject. U begrijpt al: goede SEO vraagt om de nodige tijd, kennis en toewijding. Bent u bereid om u hierin te verdiepen, dan kan het u echter veel opleveren! U kunt er ook voor kiezen om uw SEO traject uit te besteden bij een online marketing bureau . Een gespecialiseerd team kan u dan ontzorgen zodat u zich kunt richten op uw core business!

Reacties