menu

Social media voor bedrijven

Ondernemers zoeken soms naar de social media voor bedrijven. Maar de platformen waar je privé actief op bent, kun je zakelijk ook heel goed inzetten. Je vindt er gemakkelijk je doelgroep en kunt waardevolle interactie met ze aangaan. Helaas ontbreekt het bedrijven nog te vaak aan een heldere strategie. Hoe kun je sociale media het beste inzetten voor je bedrijf?

Het nut van social media voor bedrijven

Privé zet je misschien vakantiekiekjes op Facebook of Instagram, en bekijk je wat de familie zoal afgelopen week gedaan heeft. Als je vanuit dat oogpunt naar dit soort platformen kijkt dan is het niet gek als je je afvraagt wat social media voor jouw bedrijf kan betekenen. Maar bekijk het eens vanuit de bril van de marketeer. Jij bent ondernemer. Wat doe jij als je even wat tijd over hebt? Precies! Ook jij spendeert waarschijnlijk heel wat uren per maand op dit soort platformen.

Ook jij bent hier te bereiken, waarschijnlijk zelfs gemakkelijker dan via een tv of radioreclame. En zo geldt het ook voor die miljoenen andere ondernemers. Focust jouw bedrijf zich op een specifieke tak van consumenten? Dan is het vaak zelfs nog gemakkelijker om die massaal te bereiken. Maar je moet er wel wat voor doen.

Weet wie en waar je doelgroep is

Miljoenen Nederlanders maken gebruik van platformen als Facebook, Twitter en Instagram. Sociale sites blijven dus veel bezoekers trekken. De soort gebruiker die je aantreft, zal echter per website verschillen. Daarom is het allereerst belangrijk te bedenken wie er tot je doelgroep behoort, en waar zij zich met name bevinden. Zo tref je je publiek op de juiste plaats. Namelijk, op websites waar zij nu al veel gebruik van maken.

Als je jongeren wilt bereiken, is je aanwezigheid op Instagram, Snapchat of YouTube dan ook van belang. Richt je je op een leeftijdsgroep boven de 20, dan is Facebook een goede keus. Zijn volwassen vrouwen die creatief zijn je beoogde publiek? Plaats dan veel op Pinterest. Voor b2b-softwarebedrijven zijn zakelijke platformen als Twitter en LinkedIn juist meer geschikt.

Veel bedrijven gaan hier al de fout in. Deze maken voor elk sociaal medium een profiel en leunen tevreden achterover. Maar let op – sociale media gebruiken is geen doel op zich. Het moet onderdeel zijn van een plan en aansluiten bij jouw doelgroep. Kies dus een handjevol sociale platformen die hier bij passen. Drie tot vier sociale profielen zijn al meer dan genoeg om bij te houden.

Marketing en klantcontact

Bedenk goed wat je uit je sociale media wilt halen. Allereerst kun je tegen lage kosten je naamsbekendheid vergroten. Profileer je bedrijf op sociale media: wie ben je en wat doe je? Zeker voor startende ondernemers zijn sociale media een laagdrempelig en kostenefficiënt marketingmiddel. Heb je een eigen website of webshop? Overweeg dan ook een bedrag opzij te zetten voor advertenties. Op Facebook kun je onder meer heel gericht adverteren om een specifieke groep gebruikers te bereiken. Verwijs tevens door naar je website om hogere bezoekersaantallen te genereren.

Gebruik sociale media verder om actief de dialoog met klanten aan te gaan. Dit is uiterst waardevol om je klantrelatie en -loyaliteit te versterken. Breng je klantenservice bijvoorbeeld deels onder op sociale media. Reageer direct op dringende vragen via Whatsapp, Twitter of Facebook Messenger. Veel klanten zullen hun ervaring met je bedrijf op sociale media delen – positief en negatief. Maak wijselijk gebruik van de interactie met je klanten, en gebruik hun feedback om je diensten te verbeteren.

Effectieve berichten plaatsen

Je weet nu wie en wat je wilt bereiken op sociale media. Maar hoe trek je de aandacht van je doelgroep? Dit doe je door interessante berichten te plaatsen in de vorm van tekst, foto en video. Vergeet niet dat ook hier elk sociaal medium om een andere aanpak vraagt. Een bericht dat op het ene platform uitstekend werkt, zal op een ander de plank volledig misslaan. Instagram, Pinterest en Snapchat zijn bijvoorbeeld bij uitstek visueel, terwijl op Twitter en LinkedIn tekst het beter zal doen. Met video’s kun je bij YouTube en Facebook het beste terecht.

Laat naast je doelgroep en bijbehorend medium, je persoonlijkheid als bedrijf hierin leidend zijn. Wat wil je als ondernemer uitstralen? Geef hier een persoonlijk tintje aan om je te onderscheiden van de rest. Daarbij kun je in gedachten houden dat zakelijke media zoals LinkedIn formeler van toon zijn, dan bijvoorbeeld de luchtige toon van Facebook en Instagram. Je bedrijfsidentiteit vormt het vertrekpunt van waaruit je een relatie opbouwt met je publiek.

Tenslotte maakt het verschil wanneer je berichten plaatst. Wanneer is je doelgroep actief? Misschien is dat aan het ontbijt in de ochtend, ‘s middags onderweg naar huis of juist ‘s avonds op de bank. Dit is grotendeels een kwestie van uitproberen. Wat in ieder geval werkt, is voor jezelf een contentkalender aan te houden. Op deze manier je publiek wanneer ze iets nieuws van je kunnen verwachten, en weet je zelf wanneer het tijd is om iets te plaatsen.