‘Succes heeft meer nodig dan goed zijn in je werk’

‘Succes heeft meer nodig dan goed zijn in je werk’

Ondernemers zijn vaak goed in hun vak. Toch zijn er veel ondernemers die geen klanten kunnen vinden, te hard werken voor hun geld of elke maand de eindjes maar nauwelijks aan elkaar kunnen knopen. Een baan zoeken is geen optie, maar als de klanten uitblijven dan krijgt de onderneming het ook moeilijk. Suzanne van Schaik herkent het beeld en wil hier als businesscoach wat aan gaan doen. Wij delen vast vijf tips van haar.

“Ik zie om me heen veel zzp’ers die of veel te weinig verdienen of veel te hard werken voor een goed inkomen,” zo vertelt Suzanne aan ondernemeneninternet.nl. “Veel ondernemers worstelen om het hele jaar goed rond te komen of zijn afhankelijk van bijvoorbeeld een partner of uitkering.” Suzanne van Schaik is om die reden gestart als businesscoach om zo zelfstandigen te helpen met verkoop- en marketingvaardigheden.

Veel ondernemers werken hard en verdienen weinig.

Zelf is ze op jonge leeftijd in het ondernemerschap gerold met een eigen blog over fashion en ze is daar nog altijd mee actief via vlogs en artikelen . Daarnaast gaf ze ondernemers afgelopen jaren ook advies over contentmarketing, bloggen, vloggen en online marketing. Maar te vaak merkte ze dat het probleem van de cursisten verder zat. “Een goed artikel over je product zorgt er nog niet voor dat het verkocht gaat worden wanneer de communicatie op andere vlakken niet aanslaat.”

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado van IMU biedt een handig stappenplan met tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

De oorzaak ligt hem volgens Suzanne niet in dat de ondernemers niet hard genoeg werken of de kwaliteiten missen om producten of diensten te realiseren. Maar om succesvol te ondernemen is er gewoonweg meer nodig. “Zelfstandigen moeten alles zelf doen. Ze zijn vaak goed in hun vak, maar missen structuur, vaardigheden en het vertrouwen dat nodig is om succesvol te zijn .”

‘Veel zzp’ers accepteren dat er voor hen niet meer in zit’

Ondernemers moeten realiseren dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun succes en erop vertrouwen dat ze dit kunnen verbeteren. “Veel ondernemers accepteren dat er voor hen niet meer in zit.” Ondertussen werken ze zich uit de naad of blijven ze zich blindstaren op één specifiek onderwerp of onderdeel van hun bedrijf , is Suzanne van Schaik van mening. “Daardoor verliezen ze het zicht op het totaalplaatje dat nodig is voor een succesvolle onderneming.”

Les 1: Geloof in jezelf

Volgens Suzanne hebben je gedachtes veel invloed op de uitkomst. Heb je een dag hard gewerkt zonder merkbaar resultaat? “Eén procent resultaat brengt 365 procent resultaat na een jaar. Wees blij met wat je wél is gelukt.”

Les 2: Stel prioriteiten

Iedereen herkent het gevoel dat je als ondernemer wel heel veel zaken moet regelen. Dan is er al snel de valkuil dat je datgene gaat doen waarvan je weet dat het lukt, of wat je leuk vindt om te doen. Suzanne gebruikt daarom zelf de app Remember the Milk. “Hiermee kun je werken met lijsten, deadlines en prioriteiten. Voor mij werkt het het beste om één grote to-do-lijst te maken en elke dag wat taken een verhoogde prioriteit te geven. Zo dwing ik mijzelf om focus te leggen op wat die dag echt gedaan moet worden.”

Les 3: Stel voorwaarden

Als zzp’er kun je werken onder je eigen voorwaarden, volgens Suzanne is het cruciaal dat je het heft in eigen hand neemt. “Ik stond voorheen niet alleen 24/7 voor mijn klanten klaar, maar ik liet ze vaak ook de leiding nemen in onze samenwerking. Inmiddels bepaal ik veel meer zelf hoe ik wil werken en wat ik mijn klant op welke manier bied.”

Les 4: Sluit je e-mail af

Veel ondernemers laten zich enorm makkelijk afleiden door e-mails. Volgens Suzanne is dat een enorme valkuil van productiviteit. “Als iets me kan afleiden van wat ik gepland had te doen, dan zijn het wel e-mails. Ook Tim Ferris – die ook wel de King of Productivity wordt genoemd- raadt af om je dag met je inbox te beginnen. “Get the one thing done that will most significantly move your life and business”, zegt hij. Vervolgens ga je pas e-mailen.

Les 5: Betrek anderen bij je plannen

Ondernemers doen er goed aan om anderen bij hun plannen te betrekken. Suzanne maakt zelf ook veelvuldig gebruik van adviseurs en coaches. “Ik kan het iedereen aanraden en heb zelf ook al veel aan de gesprekken met mijn eigen coaches gehad.” Is een professionele coach voor jou nog een stap te ver? Zoek dan een ondernemend persoon uit je eigen omgeving die als klankbord kan dienen. “Door doelen te delen, word je er pas echt verantwoordelijk voor en is er een extra prikkel om ze waar te willen maken.”

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten