menu

Webwinkel Informatie: Tips voor een volautomatische webwinkel

Aangezien steeds meer eigenaren van een eenmanszaak actief zijn met een webwinkel hebben wij Kees van Dijk van WebwinkelSucces gevraagd om een artikel te schrijven over het opstarten van een webwinkel. Kees heeft al vele jaren ervaring met het bouwen van succesvolle webwinkels en deelt deze kennis graag, zodat anderen ook succesvol een webshop kunnen bouwen.

De focus van de webwinkels die gebouwd kunnen worden met de gratis tips van WebwinkelsSucces ligt op de volautomatische webwinkel. Dit zijn webwinkels waarin zoveel mogelijk processen zijn uitbesteed aan derden zodat je zelf tijd over houdt om meer verkopen te realiseren.

Hallo, mijn naam is Kees van Dijk (Dedemsvaart) en ik beheer diverse, voornamelijk fair trade gerelateerde, webwinkels. Daarnaast deel ik mijn ervaring op WebwinkelSucces.

Heb je ooit wel eens nagedacht om een eigen webwinkel te starten? Grote kans dat je daar wel eens over hebt nagedacht. Een groot deel van Nederland loopt rond met het idee om iets voor zich zelf te gaan doen. Een webwinkel is erg laagdrempelig, en daardoor bij veel starters gelieft.

Een webwinkel opzetten is helemaal niet zo lastig. Daarnaast hoeft het onderhoud ook niet eens veel tijd te kosten. Sterker nog je kunt je webwinkel volautomatisch laten draaien. Ik raad je aan om jou webwinkel ook zo op te zetten! Dit scheelt je enorm veel tijd en de kans op succes wordt vele malen groter! In dit artikel een korte introductie in hoe ik mijn webwinkels opzet.

Start met een goed webwinkel systeem

Een webwinkel bouw je tegenwoordig niet meer zelf op vanaf nul, er zijn vele goede webwinkelsystemen beschikbaar. Het is belangrijk om een goede keuze te maken omdat dit systeem de basis is van de webwinkel.

Ik raad je aan om gebruik te maken van Magento, een open source webwinkel platform. Doordat de broncode openbaar is hebben vele duizenden techneuten gewerkt aan extra plugins voor Magento. Alle functionaliteiten die je nodig denkt te hebben voor jouw webwinkel zijn dan ook beschikbaar.

Mocht je minder kennis en/of budget hebben dan is een pakket van MijnWinkel ook aan te raden.

Hosting van de Webshop

Bij een hostingprovider huur je jouw plaats op het internet. Zij zorgen ervoor dat jouw webwinkel bereikbaar is via een domeinnaam. Een goede hostingprovider is van groot belang bij een webwinkel, downtime of een trage laadtijd van de webwinkel zijn funest, klanten zullen snel de shop verlaten. Zorg dus gelijk voor een betrouwbare hostingprovider en je hoeft je hier in de toekomst geen zorgen meer over te maken. Zorg er voor dat jij je volledig kan focussen op belangrijke zaken!

Betaalmogelijkheden

Het betalen in een webshop kan door een derde partij geregeld worden. Op deze manier heb je geen technische kennis nodig. Een payment provider kan de betalingen overnemen, met een plug-in kan deze provider makkelijk gekoppeld worden aan een Magento-webwinkel (of een ander webwinkelsysteem).
Een payment provider in de hand nemen zal een hoop tijdwinst opleveren, de administratie wordt volledig door hun geregeld. Je hoeft niet zelf bij te houden wanneer een klant heeft betaald voor een product, zij zetten automatisch een bestelling op betaald wanneer ze het geld ontvangen hebben.

Payment Provider kunnen omgaan met de belangrijkste betaalmogelijkheden als iDeal, PayPal, overschrijving, machtiging, creditcard, enz. Goede payment providers zijn Buckaroo en IcePay .

Inpakken Van De Bestellingen

Bij een automatische webwinkel ga je zelf geen tijd besteden aan het inpakken van de bestellingen, dit laat je doen! Een fulfilment bedrijf kan deze taak overnemen. Ze pakken de bestelling in en geven deze mee aan de vervoerder. Wanneer dit gekoppeld wordt aan een payment provider gaan alle bestellingen automatisch de deur uit!

Klantenservice

De eerste tip om tijd te besparen is klanten zoveel mogelijk te laten mailen in plaats van bellen. Op deze manier kun je één keer per dag alle emails afhandelen. Telefoontjes kunnen de hele dag binnenkomen en storend zijn tijdens belangrijke bezigheden. Ook dit hoeft echter geen probleem te zijn, want ook telefoontjes kunnen worden uitbesteden! Telefoonaanname diensten nemen voor jou de telefoon op en sturen een notificatie van het gesprek. Je kunt dan zelf beslissen wanneer de klant wordt teruggebeld.

Ik maak gebruik van ContactCare ook hoor ik goede verhalen over TelefoonAanname.

Met deze 5 punten heb wordt jou webwinkel volautomatisch. Hierdoor heb je zeeën van tijd over voor de marketing. Dit is namelijk iets waar veel webwinkeliers de mist mee in gaan. Ze zijn de hele dag druk met hun e-mail en telefoon. Aan het eind van de dag moeten ze dan ook nog (slechts) 3-4 pakketjes in pakken en naar TNT weg brengen.

90% van mijn tijd ben ik bezig met het realiseren van meer verkopen. Als jij dit ook doet zal je zien dat je webwinkel groeit al kool!

Reacties