menu

ZZP’ers bereid je voor op Mobilegeddon: 21 april nieuwe Google update

Dat mobiel steeds belangrijker wordt is geen verrassing. Een mobiel vriendelijke, responsive website is anno 2015 geen overbodige luxe. Vanaf a.s. 21 april wordt het echt serieus, dan komt Google namelijk met een ingrijpende update: de ‘Mobilegeddon’. Is uw website nog niet mobiel vriendelijk? Dat gaat zeker negatieve impact hebben op de vindbaarheid van uw bedrijf in de organische zoekresultaten.

Wat gaat er gebeuren?

  • Wanneer uw website mobile friendly is, wordt u beloond met het ‘mobile-friendly’ label. Hier in Nederland betekent dat u naast uw link in de zoekresultaten de vermelding ‘voor mobiel’ krijgt.
  • Mobielvriendelijkheid wordt vanaf dit moment één van de vele ranking factors: het gaat invloed hebben op uw vindbaarheid in de mobiele zoekresultaten.
  •  Volgens grote SEO experts is deze update ingrijpender dan de Pinguïn en de Panda update. Volgens sommigen gaat de ‘Mobilegeddon’ zelfs effect hebben op de desktop-zoekresultaten. Google ontkent dit echter vooralsnog.

In onderstaande video legt Google Trend Analyst John Mueller meer uit over het ‘waarom’ van deze update uit en vertelt hij ook wat Google precies verstaat onder ‘mobile friendliness’:

Indien je website niet geschikt is voor smartphones krijg je – indien je een Google Webmaster Tools account hebt – allereerst een waarschuwing via e-mail: “Fix mobile usabilty issues found on X”.

In deze e-mail wordt precies vermeld hoeveel mobiel-onvriendelijke pagina’s uw website heeft.  Het mobielvriendelijke algoritme beoordeelt iedere pagina afzonderlijk. Dat betekent ook dat pagina’s die wél mobiel vriendelijk zijn, onafhankelijk van de andere pagina’s hoger kan ranken.

Deze waarschuwende email van Google is dus hét teken om in actie te komen dus. Doet u dat niet, dan straft Google u en zakt u in de rankings.

Wat verstaat Google precies onder ‘mobiel vriendelijk’?

Allereerst kunt u zelf de impact van de update op uw website inschatten door zelf te testen hoe mobiel vriendelijk uw website is. Google heeft hiervoor een handige tool in het leven geroepen, te bereiken via: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

Google geeft zelf aan dat een pagina in aanmerking komt voor het label ‘mobiel vriendelijk’ wanneer:

  • Er geen software gebruikt  wordt die niet toegankelijk is voor mobiele apparaten, zoals Flash.
  • De tekst op de pagina goed leesbaar is zonder dat er ingezoomd moet worden.
  • De pagina responsive. Dit betekent dat de inhoud  geschaald is op basis van de schermgrootte.
  • Links zijn zo geplaatst zodat de gebruiker gemakkelijk op de juiste kan klikken.

Uw website zo snel mogelijk mobiel vriendelijk

Komt je website niet door de tekst van Google heen, dan rest er niks anders dan je website zo snel mogelijk mobiel vriendelijk te maken. U kiest zelf of u een aparte mobiele website wil maken of dat u kiest voor de ontwikkeling van een responsive design.
De ontwikkeling van zo’n mobiel vriendelijke website is een specialistische klus. Een gespecialiseerd online marketing bureau kan u hierbij helpen.

Reacties